AVGN

Vid den här tidpunkten känner nog de flesta retro-dataspelsnördar till Angry Video Game Nerd men han tål att omnämnas igen. Efter en tuff klädköpardag orkade jag inte med mycket mera. Filmnörden Fridenpaden hoppade till och med över kvällsfilmen och satte sig för att uppdatera vad som hänt med Angry Video Game Nerd sedan årsskiftet.

14 nya recensioner har producerats till videosidan. Hans kännetecken är att spy galla över dåliga spel och det har han gjort även detta år med spel som Superman 64, Virtual Boy och Indiana Jones. Jag hade Indiana Jones and the temple of doom till Atari 120 ST och det liknar inte NES-versionen särskilt mycket. Atariversionen var mycket bättre. Beroende på vilken spelstation man väljer så skiljer sig förstås spelupplevelsen. AVGN hyllar även spel för en gångs skull. Super Mario Bros. 3 får ett helt videoinslag (inte konstig då det är NES bästa spel tillsammans med Mega Man 2). I samband med den nya Batmanfilmen "The Dark Knight" går han även igenom olika Batmanspel, lyckligtvis höjer han NES-spelet Batman till skyarna. Ett mycket bra och mörkt spel som gav mig många timmars glädje.

När man har gottat sig åt vad som finns i arkivet verkar det som om man kan strunta i allt utom Nyhetssidan. Alla nya recensioner och annat roligt läggs även upp här.

De bästa recensionerna är förstås på de spel man själv har växt upp med. Eftersom NES har haft störst inflytande i spelvärlden så finns det mycket att ta från bland 8-bitarna. Min egen favorit är AVGNs dissektion av Dragon's Lair, då jag instämmer i hans "It fucking sucks. I sucking fucks!", men det är också kul att lyssna på hans analyser av bra spel som "Duck Tales" och Farbror Joakims hänsynslösa behandling av hans familj genom spelet. AVGN gör vanligtvis två videor per månad. Vi inväntar fortfarande augustis första. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback