Uppdatering på "mig/jag"-användningen

Tydligen går det bra att använda både mig och jag i diskussionen vi hade tidigare. Jag fick en tillrättavisning av en läsare som jag publicerar så att ingen missar informationen:

"Svenska språkrådets svar på frågan:

Är det verkligen rätt att säga ?Han är lika stor som mig? och ?Han är större än mig??
svar
Ja, det är det. Orden som och än kan i sådana jämförelsefraser tolkas som prepositioner, och då skall efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall mig.
Naturligtvis är det även korrekt att säga ?Han är lika stor som jag? och ?Han är större än jag?. Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet är) är utelämnat. Orden som och än är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall jag. Så skulle det vara enligt äldre språkregler."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback