Filmstatistik för hela året 2009

Antal långfilmer sedda: 245

Filmer under 40 min: 94

Omsedda: 42

 

Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: 207

90: 11

80: 15

70: 12

60: 5

50: 3

40: 13

30: 15

20: 12

10: 2

 

Nationer: (nysedda)

USA: 186

UK: 18

Sverige: 15

Japan: 10

Kanada. 8

Frankrike: 7

Australien: 4

Belgien: 4

Ryssland: 3

Nederländerna: 2

Tyskland: 2

Mexiko: 2

Brasilien: 1

Polen:1

Sydafrika: 1

Irland: 1

Sydkorea: 1

Samproduktioner: 29

 

10 bästa nysedda långfilmer:

 
5 De ofrivilliga (2008) - Satte sig i maggropen. Man känner igen sig.


5 Whatever Works (2009) - Woodys bästa sedan glansdagarna på 70-talet. Larry David fungerar perfekt!


4 The Curious Case of Benjamin Button (2008) - Värmande historia. När det kommer till specialeffekterna så blir jag mer imponerad över hur man har lyckats få Pitt att se ut som 20 än att han är en liten pojke i en gubbes kropp.


4 Dr. Horrible’s Sing-Along Blog (2008) - Det är så mycket som kan bli fel i musikaler men när de fungerar är de verkligen outstanding. Det här är en liten pärla som säkert många har missat.


4 Death Wish (1974) - Är osäker på om jag sett den tidigare. Hur som helst är Bronson riktigt cool och filmen har en bra 70-talskänsla.


4 The Boy in the Striped Pyjamas (2008) - Skiljer sig lite från boken men jag tycker faktiskt att filmen är bättre.


4 Inglourious Basterds (2009) - Tarantino levererar igen och vi har alla upptäckt en ny favvoskådis i Christoph Waltz.


4 Coraline (2009) - Så mycket kunde ha gått fel i att göra en dockfilm på min favoritbok av Gaiman men den är underbar. Jag borde ha vetat bättre än att tvivla på Henry Selick.


4 Watchmen (2009) - Har aldrig varit ett fan av seriealbumet eller superhjältar i allmänhet men filmversionen är grymt bra. Bästa superhjältefilmen med undantag för Nolans Batmanfilmer.


4 Up (2009) - Pixar levererar som vanligt ett härligt äventyr. Jag placerar den på topp fem bland deras filmer.

 

10 sämsta nysedda långfilmer:


1 I’m Not There (2007) - Så här ser en prettofilm ut för er som inte kan upptäcka en.


1 Tracey (2007) - Om man vill må fysiskt dåligt av en film så välj då att se Tracey. Så fucking dålig. Ellen Page är så mycket bättre i Juno och Hard Candy.


1 My Dinner with Andre (1981) - Har kämpat i ett årtionde för att få se denna film och så visar sig den vara ett långt jädra New Age-rabblande så att öronen blöder.


1 The Erotic Misadventures of the Invisible Man (2003) - Av någon dum anledning fick jag för mig att denna softcorefilmen skulle vara intressant (Läs: boobies!!) men den var så jädra taskigt gjord. Nu, några månader senare, kommer jag inte ens ihåg vad filmen handlar om.


1 Buck Privates (1941) - Jag har köpt en stor DVD-box med Abbot&Costello-filmer men de verkar inte vara så bra. Buck Privates är deras andra långfilm och den är precis likadan som första, dvs man har skapat en film som ska få amerikanerna att vilja värva till WW2 och därför bara plockat alla skämt som fanns i deras debutfilm och lagt in i militärmiljö. Skämtet var okej första gången men knappast en gång till.


1 The Pom Pom Girls (1976) - Avslutade året med att se en usel film utan handling. Det stora dragplåstret var Robert Carradine, den minst kända av Carradinebröderna. Absolut inget att rekommendera.


1 Garfield (2004) - Breckin Meyer och Jennifer Love Hugetits i en löjlig animerad film. Nä. Jag hade lånat en dubbel-DVD av en kompis där även uppföljaren var med men det fick vara. Gustaf kanske hatar måndagar men jag hatar Gustaf.


1 Bäst i Sverige (2002) - Bra skådisar i denna film men manuset var hemskt. Ännu en orsak till att inte se svenska filmer. Men man måste ju ändå göra det för att hitta guldkorn som "De ofrivilliga". Hur ska man hantera sånt?


1 Sex Drive (2008) - Alla komedier där det står "Unrated version" på omslaget bör man undvika. Jag såg denna film i "specialversionen" där man inte har klippt bort misstag och improvisationer och där man digitalt har lagt in en naken tjej som går förbi i bakgrunden i flera scener. Helkonstig, men jag tror inte originalet är bättre.


1 The Mist (2007) - Varför inser man inte att skräckfilmer baserade på Stephen Kings verk inte fungerar som film? I denna beter sig alla som idioter. Man bara längtar efter att få se dem dö. Det är synd att inte alla dör.

 

 

Under 2009 hann jag se 42 filmer som är producerade det året. Av dessa har jag också gjort en lista.

 

5 Bästa (producerade) 2009

Se ovan då fem filmer från förra året kom in på tio i topp-listan.

 

5 Sämsta (producerade) 2009


1 Super Capers - "My brain hurts!" Säger egentligen allt.


2 Push - Årets stora besvikelse. Jag förstår varför kineserna/japanerna (kommer inte ihåg) skriker så mycket. De vill inte vara med i filmen.


2 Bride Wars - Orkar inte med Hathaway, hon är bara för mycket. Det här är en ansträngd film.


2 Crank 2: High Voltage - Tar Crank ett steg längre. Och fungerar inte alls. Första filmen är en riktig adrenalinrush men den här blir bara löjlig. Sååå besviken eftersom det var en av de få filmer jag längtat efter under 2009.


2 Terminator: Salvation - Var är finessen? Suckade genom hela filmen. Bara väntade på "I'll be back!" och självklart så dök repliken upp. McG!

 

Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5: 2

4: 29

3: 102

2: 59

1: 16

 

Kommentar:

En del kortfilmer.”Cutlass” var bra. ”An Imaginary Friend” lika bra. Se dem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback