Filmstatistik december 2009

Kommer med en årsstatistik snart men först lite för december.

Antal långfilmer sedda: 20 (inkl 3 omsedda)

Filmer under 40 min: 1 (sammanlagt 5 min, inkl 0 omsedda)

 

Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIII

90:

80: I

70: 1


Nationer: (nysedda)

USA: 13

UK: 1

Frankrike: 1

Kanada: 1

Samproduktioner: 2

 

Tre bästa nysedda långfilmer:

5 Whatever Works (2009) - Trots Allens halvtaskiga filmer (läs: europeiska) på sistone hade man ändå en förväntan på Larry David och Evan Rachel Wood i Woodys 41:a film. Och det måste vara något med David som bara klickade. Han är så jädra bra. Inte nog med det så känns detta som en av Allens 70-talsfilmer. Fräsch och innovativt rolig  med flera monologer av David när han pratar rakt in i kameran. Suveränt. Klockren femma!


4 Revolutionary Road (2008) - Oh wow! Winslett och Di Crapio tillsammans igen, fyrtioelva år sedan Titanic. Detta är filmens stora dragplåster, vilket visar på dålig PR. Tycker jag i varje fall. Vem vill se shittiga Di Crapio? Tur då att filmen får sitt eget liv efter en långsam början och blir riktigt bra. Winslett är alltid värd alla priser hon får. DVD:n har legat och dammat sen i somras då jag köpte den på Malmamarknaden. Sex månader tog det innan jag såg den. Den som väntar på något gott...


3 Julie & Julia (2009) - Hade tänkt låta den här filmen bli en sån där "om jag kommer över den av en tillfällighet så ser jag den"-film. Historien tilltalade mig inte. Men i och med att året började ta sitt slut så pratas det som vanligt om vilka som kommer att bli Oscarnominerade. Många filmtyckare på Internet började prata om skådespelarprestationerna i denna film, speciellt Meryl Streeps (vilket kanske inte är så konstigt, hon är ju alltid nominerad). Så jag fick möjlighet att se matfilmen och visst,....den var hyggligt bra men inget jag går runt och lobbar för.

 

Tre sämsta nysedda långfilmer:


1 Tracey (2007) - Kan bara säga..."VARNING!". Det här är pretentiöst dravel som är så otroligt svårtittat. Allt är uppdelat i flera rutor samtidigt och mycket får man se om och om igen. Det känns som en konstfilm som inte borde fått uppmärksamhet om inte Ellen Page hade gått och gjort huvudrollen i Juno. Kanske sämsta jag sett under året, något jag hade tänkt skriva om nästa film på listan (tills jag såg den här).


1 The Pom Pom Girls (1976) - Ingår i min DVD-box "Too Cool for School Collection" med High School-filmer från 70- och 80-talet. Det finns egentligen ingen handling i den här filmen. Filmen börjar med att några cheerleaders tränar på en strand (en ursäkt att visa tjejer i bikinis, men om man vill se filmen för sånt så kan jag säga att det inte ens finns en enda toplesscen i den här skitfilmen). Det finns även härliga scener som t ex när några rullar ner för en sandkulle om och om igen.


1 Doomsday (2008) - Vilket skämt. Ett virus har tagit död på hela Skottland och Storbritannien skärmar av Skottland med en stor mur (precis där romarnas mur gick en gång i tiden). Resten av landet slipper viruset under några årtionden och när det dyker upp så visar det sig att folk har överlevt i Skottland. In och hitta botemedlet är planen. Det totalt idiotiska är att de två grupper som överlevt har förvildats. Och det är så typiskt i skitfilmer när sånt händer. Den ena grupper är som punkare med värsta frisyrerna och tatueringar, som om det skulle finnas indianer i Skottland, typ. De är totala vildar som äter människokött och skriker och gapar. Den andra gruppen bor i en gammal medeltida borg och lever som Ronja Rövardotter. Den felande länken mellan dessa två grupper är nog Ronjas primalskrik om våren. Usel.

 

Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5: I

4: I

3: IIIIII

2: IIIIII

1: III

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback