Filmstatistik januari 2009

Antal långfilmer sedda: 27 (inkl 5 omsedda)

Filmer under 40 min: 29 (sammanlagt 178 min, inkl 1 omsedda)

Medelbetyg nysedda:


Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

90: IIIII

80: I

70: IIIII

60: II

50:

40:

30: I

20: I


Nationer: (nysedda)

USA: 17

UK: 6

Kanada. 4

Ryssland: 3

Frankrike: 3

Sverige: 2

Nederländerna: 2

Belgien: 2

Japan: 2

Tyskland: 1

Brasilien: 1

Australien: 1

Mexiko: 1

Polen:1

Sydafrika: 1

Samproduktioner: 3


Tre bästa nysedda långfilmer:


4 Swing Vote (2008) - Nästan surt att denna ultrapatriotiska Kevin Costner-extravaganzan hamnar högst, men jag uppskattar alltid Costners prestationer och här är han jättebra på spela en dum amerikan. Dottern känns mest som en ny Abigail Breslin. Jag kommer inte ihåg vad skådisen heter just nu. Goody two shoes är hon i varje fall och det är hennes extrema patriotism som för filmens handlingen framåt. Bra film men absolut ingen att komma ihåg.


4 16 Blocks (2006) - Direkt från Coops fyndlåda (3 för 99) till andraplatsen för januaristatistiken hamnar en actionfilm med a-mallshandling. Det var just a-mallen som gjorde filmen så bra. Jag har länge tyckt att storfilmer ska försöka vara så speciella på sistone. 16 Blocks levererar, handlingen flyter bra och Willis, Mos Def och Moore gör filmen till något extra.

4 Burn After Reading (2008) - Jag kommer nog att skämmas över att jag för tillfället sätter en svag fyra på Coen-brödernas senaste fars. För det är en fars i typisk Stefan och Krister-stil. Jag gillar dock Stefan och Krister i måttliga mängder (även det får jag skit för). Förväxlingar och misstag är vad som gör en fars och i BAR finns det mycket av den varan. I början känns det inte mycket till film. Handlingen är lam och framför allt så är skådisarna hemska. Pitt, McDormand och Malkovich är ute på hal is. De två senare spelar de roller de alltid gör (booooring!) och Pitt kör en helomvändning och repriserar sin Thelma och Louise-karaktär (men lite mer korkad). Nä, den ende som verkligen är bra är Richard Jenkins, men han kan å andra sidan aldrig vara dålig. Fyran får filmen för att allt skiter sig i slutet och för de härliga CIA-snubbarna som följer utvecklingen.


Tre sämsta nysedda långfilmer:

Ur filmen "Bäst i Sverige"
1 Bäst i Sverige (2002) - Varför ser du inte svenska filmer?, undrar mina bekanta. Oftast är svaret att svensk film suger. Men så hamnar en kartongutgåva av BIS från kvällspressen i mina händer, den ligger i hyllan några veckor och så tänker jag på vad mina vänner har sagt om svensk film. Jag ger den alltså en chans. Vilket apskit! En pappa skulle aldrig bete sig så. Herre jösses, alltså! Sedan borde jag inte ens nämna de patetiska dialogerna i filmen. Och hur får killen pengarna han behöver, jo genom ett hål i taket i sitt rum faller det ner mynt som han tydligen lånar av sig själv som vuxen. En bäver skulle kunna ha gjort en bättre film.


1 Babylon A.D. (2008) - Fan vad cool Vin Diesel är (You got to be in it to Vin it!). Här ska han spela en bad ass i framtiden som får i uppdrag att agera livvakt åt en idiotisk tonårstjej. Tanken är väl att han ska vara duktig men det första han gör är att tappa bort henne, sedan räddar hon livet på honom. Han är faktiskt som Kurtan i "Big Trouble in Little China". Och hela den där framtidsvärlden där alla leker Thunderdome, hur blassé är den idén? Inte konstigt att filmen floppade.

2 Duplex (2003) - Den här filmen har jag helt och hållet missat. Inte konstigt egentligen; Stiller gör sin vanliga roll som missuppfattat, trögtänkt irritationsmoment. Här har han lyckats få med Barrymore som inte heller gör mycket för att lyfta filmen. Tänk er alla filmer i "The Fockers"-andan blandat med en gnutta John Hughes men totalt utan originalitet, då har ni denna skitfilm. Tvåa för att den inte var så lång. Det är en sån här film som man tänker: Varför agerar han inte på ett annat sätt så hade problemen aldrig uppstått, men nä, varenda val Stillers karaktär gör så måste han välja det sämsta. 


Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5:

4: III

3: IIIIIIIIIII

2: IIIIII

1: II


Kommentar: Det blev extra många kortfilmer denna månad. Jag hittade två YouTubekanaler som hade extremt mycket bra godis.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Det är skönt att "kill your darlings" aldrig får råda, att "care" bestämmer. Annars hade vi inte fått sådana härliga citat som "En bäver skulle kunna ha gjort en bättre film"

2009-02-07 @ 23:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback