Legenden om Darren Shan



Åttonde boken (av tolv) i vampyrserien "Legenden om Darren Shan" kommer på svenska i september. De första sex delarna är mycket bra, speciellt del 4-6. Jag ser fram emot att läsa alla delar på svenska. Jo, jag tror jag väntar på de svenska översättningarna, annars måste jag ju betala för böckerna.

De tolv delarna har olika inriktningar, vardera inriktning behandlas i tre böcker. De tre första inriktningarna kallas "Vampire Blood", "Vampire Rites" och "Vampire War". Sista heter "Vampire Destiny".

Nu har Universal gjort en film på de tre första böckerna.
Trailern verkar okej. Filmen verkar vara mer humoristisk än böckerna är. Det finns roliga inslag i böckerna men det är i stort sett bara situationskomedi. Böcker är renodlade skräckromaner.

Jag sätter dock en varningsflagga för porträtteringen av vampyren Mr Crepsly. Jag har alltid tänkt honom som lång och smal...som en typisk filmvampyr alltså. Men Universal har valt John C. Reilly att spela karaktären vilket är en klar referens att filmen blir mer humoristisk än böckerna är. Jag vill däremot inte säga att det är något dåligt val. Jag kommer ihåg hur irriterad jag blev när Tom Cruise dök upp som Lestat i "En vampyrs bekännelse" men han gjorde rollen fenomenalt bra. Vi får som sagt se i oktober (USA-premiären) hur Reilly klarar sig.

I väntan på nästa vampyrbok av Darren Shan så har jag satt tänderna i hans demonserie. Den är inte ännu översatt till svenska så jag får läsa första delen (Lord Loss) på engelska. Hittills är den spännande. Jag förväntar mig mycket blod och inälvor från demonserien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback