Bill Murray

Jag har bara sett 28 filmer av Bill Murray men tänker ändå dumpa några snabba kommentarer om en riktigt bra komiker. Murray är inte alltid med i bra filmer men hans prestationer är alltid bra.
 
Jag har satt femmor på två filmer. Groundhog Day har jag sett minst tio gånger. Det är helt klart Murrays bästa film. Det är också den sista film som han och Harold Ramis gjorde tillsammans. Tootsie tillhör mina favoriter bland komedier. Det är väldigt konstigt att jag inte har den på DVD, men det ska jag. Murray är inte med så mycket men måste ändå räknas som en av hans filmer. Det är väl också en av få filmer jag gillar där en man klär ut sig i kvinnokläder. Den typen av humor är något jag vanligtvis inte förstår.

 
Det här är två filmer som är extremt underskattade. "Mannen som visste för lite" är en typisk Murray-film där han är på högnivå. Tror aldrig att han varit bättre. "Hur mår Bob?" (How about Bob?") är också en fantastisk rolig film där Murray spelar en snubbe som har extrema tvångstankar. "Baby steps" sitter fortfarande i huvudet.

 
Jag tycker faktiskt att tvåan är mycket bättre än första filmen. När jag såg tvåan för första gången så var Peter McNicol en av mina stora favoriter och det här är hans bästa prestation. Ghostbusters-filmerna är också en möjlighet att få se Rick Moranis i storform. Han har ju lagt av som skådespelare nu, vilket är väldigt synd.

 
Stripes är egentligen inte den bästa filmen. Den är riktigt rolig fram till de ska ut på sitt uppdrag. Men jag har växt upp med filmen. Nostalgikänslan är hög. Tillsammans med Mupparnas version av Dickens "En julsaga" så tillhör Scrooged med Murray den bästa filmadaptionen. Det finns ju tonvis att jämföra med och till jul så kommer det en till med Jim Carrey i huvudrollen.

 
Inte många har sett Murrays version av Hunter S. Thomson i "Where the Buffalo Roam". Ärligt talat är den sämre än "Fear and Loathing in Las Vegas" men jag tycker helt klart att man ska se den också. Till slut så kan man inte undgå att nämna Caddyshack. En klassisk 80-talare med mycket gott i sig. Jag gillar hur Murray till slut exploderar. Chevy och Dangerfield är också helt suveräna i denna film.

 
Rushmore var starten på en annorlunda Murray. En lugnare Murray. Jag gillar inte den typen och jag hatar rentav Rushmore. Satan vad den är dålig. Kanske är det för att jag inte tål Jason Schwartzman och inte förstår mig på Wes Anderson. Tyvärr har Bill Murray fortsatt med den här typen av filmer. I Broken Flowers så funkar han men jag förstår inte varför han blev Oscarnominerad för Lost in Translation. Okej, han är värd en Oscar, men då borde han fått en för "Mannen som visste för lite".

Jag har inte sett "Larger than Life", "Speaking of Sex" eller Wes-filmerna "Life Aquatic" och "Darjeeling Limited" men kommer nog göra det i framtiden. Får förbereda med en sup innan Wes-filmerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback