At the Movies...R.I.P.?

Jag ljuger om jag skulle säga att jag växt upp med Roger Eberts insiktsfulla filmkritik. Men tack vare Internet har man på At the Movies webbplats kunnat se alla recensioner från 1986 och fram till idag. Med duktiga filmkritiker som Roger Ebert, Gene Siskel, Richard Roeper och senast den duktige Michael Phillips (alla från Chicago Sun-Times/Chicago Tribune). Programmet gick från 1982 och visas egentligen fortfarande. När Siskel dog 1999 testade Ebert runt lite och fastnade till slut vid Roeper som jag tycker balanserade programmet riktigt bra.

Det som har varit så bra med dessa recensioner (det är inte betygsystemet two thumbs up) är att kritikerna känns som vanliga människor. The käbblar konstant eftersom de inte håller med varandra; att värsta b-actionfilmen kan få bästa betyg visar att man alltid kunde överraska.

När Ebert tappade talförmågan efter en operation 2006 så fortsatte programmet fortfarande briljant trots att "den bäste" försvann. At the Movies som nu ägdes av Disney lät webbplatsen blomstra...men plötsligt hände något.

I somras fick vi veta att Roeper hade slutat. Ebert, som fortfarande var anställd gick också. Vad hade hänt? Enligt E&R så ville Disney ändra helt på konceptet som fungerat perfekt i 26 år. E&R slutade i protest. 

Om man kollar på Wikipedia så står det nu att Ben Lyons och Ben Mankiewicz har tagit över som programledare. Vilka är då de? Jag bryr mig faktiskt inte eftersom idioterna på Disney har förstört sidan i samband med nylanseringen. Nu är den som många andra tv-bolags webbsidor
..."THE VIDEO YOU ARE TRYING TO WATCH CANNOT BE VIEWED FROM YOUR CURRENT COUNTRY OR LOCATION." Gå och häng er, Disney!" Om det inte vore för att ni köper upp varenda litet företag (som t ex Pixar) så skulle jag gärna se att hela konglomeratet frysas ned och läggas bredvid Walt.

Friden & Paden ger hela konkarongen
TWO THUMBS DOWN!

ps. Lyckligtvis sitter Ebert fortfarande och knåpar ihop texter på sin egen sida , men det är ändå inte samma sak utan video. De längre texterna på hans webbplats visar dock hur insatt och kompetent han är i att analysera filmer.

ps. nr 2. Man hoppas ju att det går bra för Roeper och Phillips. Troligtvis kan man fortfarande läsa deras recensioner om man söker på filmer på den perfekta MRQE, Movie Review Query Engine.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback