Portello - c'est tout ce que j'aime

Den enda läskeblask som kan slåss med Coca-Cola i mitt liv är Portello. Har Portellon en framstående placering i livsmedelsbutikerna? Knappast! När Coca-Colan får ett eget kylskåp där alla kan se den så trängs Portellon bland Guttstas backar, oftast mitt i backen också så att man endast ser Haiwian, Trocaderon och deras Guttsta-Cola, dvs så att den är helt omöjligt att se och få tag på.
 (Guttsta)
Vad jag vet så är Guttsta det enda bryggeri som gör Portello för tillfället. Under åren har bryggerierna varit många. När jag växte upp blev man med all rätt euforisk om man hittade en butik som hade Arboga Bryggeri ABs Portello.
Arboga Bryggeri - Portello
På 80-talet köpte man vid sådana underbara tillfället hela backar (20 flaskor) med Portello och drack tills man storknade. Det tokiga var dock att affärerna oftast hade Arbogas Portello under en kort tid och så försvann den igen. 

90-talet var hemskt. Alla goda drycker försvann. Vroom gick inte att få tag på. Vira Blåtira försvann (och när den dök upp igen på 00-talet så smakade den inte alls likadant). Den underbara Black Orange försvann den också (trots att Coca-Cola Company hade en sådan dryck). Under en miniperiod på mitten av 90-talet så bryggde Zeunerts Portello. Den var god.

En fördel med att arbeta i Enköping är att livsmedelsbutiken precis bredvid har Portello. Det har blivit mycket drickande på rasterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback