Filmstatistik feb 2008

Antal långfilmer sedda: 29 (inkl 2 omsedda)

Filmer under 40 min: 4 (sammanlagt 16 min)

Medelbetyg nysedda långfilmer: 2,66


Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

90:

80: I

70: II

60: I

50: I

40:

30:

20: I

10:

00: I


Nationer: (nysedda)

USA: 23

UK: 3

Danmark: 1

Samproduktioner: 4


Tre bästa nysedda långfilmer:


4 Ichi the Killer (2001)


4 Shoot'Em Up (2007)


4 Mozart and the Whale (2005)


Tre sämsta nysedda långfilmer:


1 Eragon (2006)


1 Pauly Shore is Dead (2003)


1 College (1927)


Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5:

4: III

3: IIIIIIIIIIIIIIII

2: IIII

1: IIII


Kommentar: Mitt filmtittande påverkades en hel del denna månad av att en av videobutikerna i stan sålde ut allt de hade för 25 kr styck. Sånt händer inte ofta. Jag hade verkligen sett fram emot "College" men den var hemsk. Keaton spelar skolnörd som måste visa att han är bra på idrott för att få flickan. 80 % av filmen går ut på att han testar olika sporter. Klyschorna haglar. Inte ens stuntsen är intressanta. Jag läste nyligen en bok där det stod att Keaton var den enda skådis under stumfilmstiden som gjorde sina egna stunts till 100 %. Det är imponerande med tanke på hur utvecklad slapsticken blev på 20-talet. Douglas Fairbanks gjorde det mesta av sina stunts men eftersom han var en av de tre största som drog in mest pengar för filmbolagen på 20-talet (tillsammans med Mary Pickford och Charlie Chaplin) så förbjöd filmbolaget honom att göra vissa stunts. Min favorit Harold Lloyd  har en intressant historia. Det var en stor hemlighet att skådisarna inte gjorde sina egna stunts. Inte förrän på 50- och 60-talen berättade man för allmänheten om vilka som gjorde vad. Det var allmän kunskap att Lloyd gjorde sina egna stunts men sanningen är den att han under en inspelning i slutet av 10-talet höll i en sprängladdning som råkade gå av. Två av hans fingrar på högerhanden gick inte att rädda. Det är därför Lloyd alltid har handskar på sig i sina filmer. Det betyder också att det var smått omöjligt för honom att göra vissa stunts. Hur som helst blir inte filmerna sämre av den kunskapen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback