Bok- och läsenkät juni

Ytterligare en bokenkät cirkulerar på bloggarna. Självklart måste även jag sätta tänderna i den. Själv hittade jag den på bokbloggen "La Bibliofille".

Vilka är de senaste tre böcker Du läst ut?
"City of Ember" av Jeanne DuPrau. Räknar med att den kommer på svenska inom kort eftersom en filmatisering har premiär i höst.

"Satans fotspår" av Margit Sandemo. Del 13 i "Sagan om Isfolket"-serien. Det går långsamt i läsningen om isfolket men det går framåt i varje fall.

""Akira" av Katsuhiro Otomo. 2212 mäktiga sidor i detta mangamästerverk tog fem dagar att läsa. Handlingen är lika krånglig som filmens, om inte mer eftersom boken är mer omfattande.

Vilken bok var den allra första Du läste?
Kommer inte ihåg men mina första stora favoritförfattare var Roald Dahl och Ole Lund Kirkegaard.

Har Du en favoritbok som av någon anledning betytt extra mycket för Dig?
Nicholson Bakers "Rulltrappan" var som en bibel för mig under många år. Den ändrade min syn på tillvaron och har fått mig att uppskatta de små sakerna i livet.

Georges Perecs "Livet en bruksanvisning" är en bra följeslagare till "Rulltrappan". Den visar att det inte behövs något stort för att göra en stor påverkan, den visar också att en stor ansträngning kan leda till ingenting, speciellt om man anstränger sig för att resultatet ska bli just ingenting.

"The Holy Man" av Susan Trott är en av de där "filosofiska" böckerna. Men till skillnad från t ex Coelho, som skriver som om han vore analfabet och lika filosofisk som en bergsget, så fungerar faktiskt Trotts roman överraskande bra. Efter att ha läst "The Holy Man" gick jag som i en euforisk trans och trodde på andra människors välvilja i flera dagar innan jag abrupt blev rånad i en gränd i slumkvarterens Washington D.C.

Vilken är Din favoritgenre?
Jag gillar fantasy/sci fi för ungdomar som handlar om alternativa världar men som inte är för fixerad på magi och drakar osv. Humoristiska böcker såsom Hicke Hiskelig Halvulk III:s memoarer är också något att sluka.

När är Din favoritlästid?
Med börjar nio, halvtio på kvällen då man lägger sig i förväg för att kunna läsa extra mycket. Då är man inte alltför trött och förhoppningsvis så blir man så betagen av boken att man läser halva natten.

Har Du någon favoritförfattare?
Nicholson Baker förstås (hans sex första titlar), Robert Rankin och Henry Miller. Petter Lidbeck när det kommer till svenska barnboksförfattare.

Vad läser Du just nu?
"The People of Sparks" av Jeanne DuPrau, vilket är andra delen i bokserien "City of Embers".
"De underjordiska" av Kirsten Sonne Harild, en dansk ungdomsfantasy som inte är så bra. Får se om jag orkar läsa klart.

Har Du någon bok Du längtar efter att läsa?
Robert Rankins senaste "The Da Da De Da Da Code" har stått i bokhyllan ett tag. Numera läser jag en ny Rankin bara om jag "måste", dvs om suget är för starkt, eftersom jag vill ha en oläst Rankin att sukta efter. Låter det vettigt?

Varför läser Du böcker?
Det är avkopplande och det är ett måste i mitt arbete (även om det inte ingår i mitt arbete för då skulle jag få ha lästid på arbetet, vilket jag i och för sig borde ha.)

Kommande projekt?
Läsa del 2 och 3 i bokserien "City of Ember" och sedan läsa de två uppföljarna till Louis Lowrys "The Giver". (Dessa fyra böcker är nyligen inköpta från adlibris. Ser mycket lovande ut.)

Sedan finns det ju alltid bokprojekt som är för stora för att greppa, såsom att läsa alla "Sagan om Isfolket" (ca 12000 sidor) och att läsa Alexander Dumas "Greven av Monte Christo" (ca 1800 sidor) och "De tre musketörerna" (ca 3000 sidor).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback