Topp 5 - 1973

Jag har sett 33 filmer med produktionsår 1973. Det är många filmer som har fyllt mina kvällar med nöje men jag är här tvungen att endast lista de fem bästa. De fyra bästa är nästan omöjliga att ranka. De är "måste se"-filmer hela bunten.


Nr 5: Soylent Green (Efter så här många listor är det väl ingen överraskning att jag gillar Charlton Heston. Denna sci fi har en skön känsla. Tyvärr har filmen blivit ungefär som "Dr Jekyll & Mr Hyde", för många känner till poängen.)


Nr 4: Papillon (Fängelsefilmer fängslar mig alltid. Hoffman kan alltid höja en films kvalité.)


Nr 3: Westworld (Kanske världens mest underskattade och bortglömda sci fi-rulle. Baserad på en berättelse av Michael Chrichton, samma författare som gav oss Jurassic Park. Här är det dock western och cowboysare som gäller. Great!)


Nr 2: The Life and Times of Judge Roy Bean (Häng dem snabbt. En makaber western med tillräckligt svart humor för att hamna högt på mina listor. Är denna också halvt bortglömd? Har ni sett denna? Om inte så är det bara att skaffa denna härliga skröna.)


Nr 1: Sleeper (Sjusovaren. Hamnar överst på listan tack vare att jag sett den så många gånger. Blandningen mellan sci fi, slapstick och Woodys klassiska repliker som som vanligt innefattar både döden och trivialt nonsens gör Sleeper till en riktig dark horse.)

Slutligen måste jag åter igen påpeka att plats ett till fyra kan kastas om hur som helst. ALLA ÄR PERFEKTA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback