Pruttpiller

Den absolut bästa informationskällan för idiotiska diskussionsämnen under vår tid på radioprogrammet Frigoleeth var att sätta sig på biblioteket och läsa notiserna längst ner på Aftonbladets sidor. 95 % av de stora nyheterna är bara urbota imbecilla (då handlade allt om Britney, nu handlar allt om Idol). Men när det kommer till bottennotiserna får man nyheter som har klarat av att gå ett steg längre. Plötsligt har man dagens samtalsämne vid vattenhålet.

Idag åt jag lunch på Sveriges sämsta pizzeria och bläddrade i Aftonbladet för att få ut något av de pengar jag hade slängt bort. De stora nyheterna handlade om Sveriges största hamburgare (2,7 kg), hur Claes Elfsberg har sett ut de senaste 25 åren och förstås två sidor Idol.

Mina ögon fastnade på bottennotisen om kopruttar. Aftonbladet skriver att 40 % av all växthusgas släpps ut från jordbruket. Istället för att skylla på människans agerande så skyller man på kornas pruttar. Kornas "utsläpp" ska enligt forskare svara för så mycket som fyra procent av växthusgaserna (alltså tio procent av jordbrukets utsläpp). Ett tyskt forskarlag i Stuttgart har nu tagit fram ett växtbaserat piller som, enligt dem, ska resultera i att en del av kossornas metangas ska bevaras inuti kossorna och förvandlas till glukos istället för att komma ut i luften. Ytterligare en fördel ska vara att korna kommer att producera mer mjölk.

Jag kan bara tänka på "Pest eller kolera?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback