Hur man lanserar en utländsk film i USA

Det är alltid intressant att se på trailers (trailrar?) till icke-engelskspråkiga filmer som lanseras i USA. Inte någonstans märker man att filmen inte är amerikansk. Ta den nya filmen El Orfanato, eller som den heter i USA: The Orphanage, vilket är en samproduktion mellan Mexiko och Spanien. Jag har även sett en längre trailer där det yttras några namn, men aldrig ett enda ord på spanska. Det finns förstås andra trailers där de pratar men de är ämnade för resten av världen. Här är den korta trailern för den amerikanska marknaden:

 

Trots detta missvisande reklamsättet så tycker jag ändå inte att man ska se ner på den amerikanska biomarknaden. El Orfanato går i varje fall upp på biograferna i USA. Här i Sverige får vi i bästa fall vänta tills den kommer på hyrfilm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback