G&W: Pinball (54/59)


Multiscreenspelet Pinball (PB-59) började säljas i affärerna den femte december 1983. Spelet är klassat som rare (på en skala av Very Common, Common, Rare, Very Rare och Extra Rare). Den dyker alltså upp ganska ofta på internetauktioner men hamnar då i genomsnitt någon hundralapp eller tre över ett vanligt Donkey Kong (det ska också sägas att just Donkey Kong kan dra iväg rejält i pris, konstigt nog, just tack vare sin populariet. Då handlar det oftast om noviser som börjar slåss om vinsten). Orsaken till att Pinball klassas som lite ovanligare är nog att vid den tiden, i slutet av 1983 och i början av 1984, började försäljningen svacka lite. Trots de intressanta spelversionerna panorama och tabletop som kom ungefär samtidigt så hade marknaden fått nog. Runt 1987, 1988 fick försäljningen en boost igen. Jag tror att försäljningen gick upp igen eftersom NES hade sålt enormt bra och Nintendo valde att testa figurerna/spelen på Game&Watch, det vill säga Super Mario Bros., Climber, Balloon Fight och Zelda. 

Delvis liknar Pinball den version som finns till NES. Det är samma hackande känsla. På G&W-spelet så finns det förstås begränsat med plats för kulan. Den studsar också väldigt konstigt. Den lilla tid jag har testspelat så har jag haft rejält svårt att använda vänstra flippern på undre displayen. Kulan studsar alltid fel och oftast rakt ner. Pinball är ett konstigt val men jag tror att tillräckligt många andra företag hade släppt ett flipperspel till sina handhållna spel så det kanske kändes som ett säkert val för Nintendo att apa efter. Man vet att endast 250,000 exemplar producerades, vilket är ett lågt antal. När det gick som bäst producerades 1,250,000 exemplar av varje titel (dvs Parachute, Mario Bros., Oil Panic och några fler). Multiscreenspelet Donkey Kong borde ha sålt bäst av alla men jag har ingen siffra på det spelet. 

Pinball är inget spelet jag hoppar högt för, varken i spelkvalité eller raritetsmässigt. Det är konstigt att jag inte fått tag på det förrän nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback