Academy Awards 2008

Så har ännu en filmgala gått av stapeln och för elfte gången i rad så har jag sett den då den varit mitt i natten. Låt mig först gnälla lite över digitaltv i allmänhet: gnäll gnäll. Efter fyra timmar och fyrtioelva reklamavbrott var det äntligen dags för de två stora priserna: regi och bästa film. Då dog Kanal nios sändning. Det har säkert med digitaltekniken att göra. För övrigt så gör Kanal 9 en kulturgärning i och med att de sänder Oscarsgalan när ingen annan kanal vill göra det (den kostar mycket och eftersom den går mitt i natten så är det dåliga tittarsiffror). Däremot förstår jag mig inte på att Gårdinger och speciellt Wiklund kan komma med så urusla kommentarer. Wickan ska ju vara expert på ämnet!

Småtankar under natten:

Första timmen gick åt att kommentera modet och jag bryr mig inte det minsta. Ett undantag: Daniel Day-Lewis fru hade den absolut hemskaste klänningen.


Rattattouille vann för bästa animerade långfilm. Persepolis borde ha vunnit. Tredje nominerade var hemska, hemska Surfs Up. Fanns det inga bättre långfilmer att nominera? (Kvinnorna i Persepolis ser ut som monstret i Sprited Away.)

De har sänt Oscarsgalan sen 60-talet och ändå strular tekniken hela tiden. Det konstigaste är att tv-tittarna aldrig kan höra när man presenterar presenterarna. De bara går rakt in på scen och så får man gissa vilka de är.

Jonah Hill och Seth Rogen gjorde den bästa presentationen. De kom ut på scen som Halle Berry och Dame Judy Dench. Hilarious! Speciellt när de bråkade om vem som var vem.

Svenska Per Hallberg vann Oscar för ljudklippning. Hans andra.

När de nominerade för bästa klippning visades på bild så fick man se hur "No Country for Old Men"s klippare Roderick James ser ut. En klassiker i sig.

Kazakstan hade hoppas på att filmen "Mongol" ska rengöra landets fläckade rykte efter Boratincidenten. Tyvärr fanns det en förintelsefilm med i nomineringslistan och då vet man ju hur juryn röstar.

När filmfotografen till "There Will Be Blood" vann för bästa foto så hyllade han Daniel Day-Lewis. När de skulle visa Day-Lewis så satt det en asiat i hans sits. DD-L tyckte väl att det var pinsamt att sitta bredvid frugan som hade en sådan hemsk klänning.


...och tyvärr fick jag inte se vilka filmer som vann för bästa film och regi.

Jag skulle även ha följt en podcast från Internet men mina föräldrars dator var paj (jo, jag var hos mina föräldrar eftersom min tv endast visar nada).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback