I'm Feeling Lucky

Vem i sitta rätta sinne använder Googles "Jag har tur"?

Av vad jag har förstått så hamnar man direkt på översta träffen i listan. Om man t ex söker på "Tyskland" får man ca 13,4 miljoner träffar. Men om man har tur så kommer man direkt till det lilla underbarnet Wikipedia som många älskar blint och hänsynslöst.

Det visar sig att det mesta man söker på med valet "jag har tur" hänvisas till Wikipedia, inte allt men mycket.

"Jag har tur" borde bytas ut mot "Jag bryr mig inte".

Google själva skriver: "Med en "Jag har tur"-sökning lägger du mindre tid på att söka efter webbsidor och mer tid på att läsa dem". Som jag anser det så är det bättre att lägga tid på att hitta bra information än att snabbt få in osäker och ej källkritiserad information.

Jag ville även besöka google.com för att se om den fungerade likadant men det är en omöjlighet. När man skriver google.com så omdirigerad till den svenska sidan.

Kommentarer
Postat av: Andy

När du söker på google.se finns det en FET länk i nedre hörnet. "Google in English" prova den. den har funnits där i ett antal år och leder till Google.com

2008-05-02 @ 09:30:36
Postat av: frid

Blinda jag missade förstås det.

Okej, då har jag sökt "tyskland" i .se respektive .com. Handlar det inte om samma sökmotor? På .se får man ca 13,7 miljoner träffar men på .com får man ca 14,1 miljoner träffar.

2008-05-02 @ 10:10:34
Postat av: Andy

Ett tag för några år sedan var det dock omöjligt att kommma ut på Google.com då man blev hänvisad till .se hela tiden, så du mindes väl rätt men missade att det var åtgärdat.

På din favoritsida kan du läsa om hur Googles sökmotor fungerar:

http://en.wikipedia.org/wiki/PageRank
http://www.google.se/intl/sv/why_use.html
och varför hamnar då wikipedias träffar så högt? eftersom så många fler (enligt just PageRank) länkar till wikipedia än wikipedia länkar till andra. Det är samma princip som att en sökning på "fridenpaden" ger denna blogg överst i listan. Fler länkar till blogg.se än till tradera.com alltså.

Att den sen får olika antal träffar på engelska och svenska för termen "tyskland" beror väl på att den engelska google hittar alla svenska sidor där ordet tyskland förekommer, men även alla utländska sidor där det förekommer, då blir det lite fler på google.com. Google.se bör ju presentera resultatet på svenska enbart. Men min följdfråga varför bara söka på tyskland? vem gör det?

En sökning på Google.com och Deutschland ger förövrigt 492.000.000 träffar.

2008-05-05 @ 08:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback