If!

För en gammal progräv som jag som bara letar gammal prog mellan 1969 och 1974 blir det sällan något nytt köp.

Men in på småtimmarna avslutande jag min dag med diverse småsurfande på nätet. Jag gjorde ett besök på
progarchives för att lyssna på deras nya streamade låtar och vad hittar om inte riktigt bra jazz fusion från 1970-72. Två hela streamade låtar av gruppen som heter If. Det är ett svårt bandnamn att söka på, och ännu värre var albumtitlarna. De fyra första heter bara 1, 2, 3 och 4. Till slut hittade jag några ex på CDON men för ganska dyra priser. De har tydligen blivit återutgivna 2006.

Slutligen ermindes jag min progälskande kollega i Katrineholm som alltid köpte från antingen "The Missing Piece" eller "Record Heaven". Det visade sig att The Missing Piece hade en CD som innehöll både första och andra skivan och den kostade bara 145 kr (istället för att betala 340 för båda på CDON). Lycka!

Black Bonzo picture Black Bonzo

När jag skulle betala fick jag lite nyhetstips och såg då att det svenska bandet "Black Bonzo" släppt en ny platta. Jag älskade deras debutalbum "lady of the Light, 2004" (vilket är konstigt eftersom jag knappt gillar någon ny prog). Så jag köpte även nya skivan utan att ens ha lyssnat på den. I en recension stod det att de numera låter ännu mer proggiga, och har lämnat en del av Uriah Heep-stilen bakom sig. Uriah Heep-stilen gjorde att man snabbt kom in i debuten. Kanske det är både på gott och ont? En recensent skriver att den nya skivan är hårdare, i stil med Eloy och Nektar. Det kan ju knappast vara fel, eller hur? Å andra sidan sa Ebbot att Soundtrack hade tagit influenser av krautrocken till sin fjärde (och helt katastrofdåliga) album. Men de är ju inte heller ett progband.

EDIT!!! Hittade ett youtube-klipp med en akustisk version av den kortaste låten på det nya albumet! Det är från Skellefteås egna lokaltv.


...och den här länken går till deras sida på MySpace.

Det verkar som om jag gjorde ett bra köp ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback