Filmhösten (USA)

Det verkar bli en dålig filmhöst i Hollywoodland. 53 "storfilmer" får premiär enligt tidskriften Premiere men det verkar inte finnas mycket djup. Det finns inte en enda film som lockar så mycket att jag lägger 90 kr på biobiljett. Men lite intressant finns det för hyrning så småning om.

"Lars and the Real Girl" verkar vara den intressantaste komedin under senhösten. Lars (Ryan Gosling) beställer en uppblåsbar Barbara och behandlar den som en riktig flickvän. Men vad händer när en "helt riktig" tjej dyker upp?

"I am Legend" har USA-premiär i december. Den ska baseras på en av mina favoritvampyrromaner men verkar har ändrats tillräckligt mycket för att skita sig helt och hållet. Men jag hoppas ändå. Hoppas men inte tror.

När första National Treasure kom så blev den ganska sågad men jag älskade den. Filmen var ett typiskt matinéäventyr a la 80-talet och lyckligtvis utan alla äckliga CGI-effekter som t ex The Mummy förstördes med. 21 december kommer uppföljaren, "The book of Secrets". Cage jagar en bok som ska innehålla hemligheter om varenda president i USA. Undrar vad det står om Clinton?

Man kan alltid hoppas på Tim Burtons nya Sweeny Todd. Verkar bli en typisk Burtonfilm men av någon anledning har jag tappat intresset för honom. Kanske för många mediokra filmer den sista tiden? Kan tänka mig att de som gillade Depp i "From Hell" kan nog tänkas kolla in den här.

I försnacket till "Alien vs. Predator: Requiem" har jag bara sett sågningar. Men jag gillade första filmen och hoppas på mer gott, även om det kan vänta tills filmen kommer på DVD.

Guldkompassen har premiär i december men det känns konstigt att se första delen i en trilogi och sedan vänta flera år för sista delen. Och vill man förstöra bilden av den absolut bästa undomsfantasyn som finns genom att se en, troligtvis, sämre filmversion?

Kan även tänka mig att skräckfilmerna "Trick 'r Treat" och Saw IV lockar vissa personer men inte mig. Självklart finns det en komedi med Ben Stiller. Men jag ser att det inte är en Ben Owen-film och att trots att det är en remake av en Neil Simon-historia så nämns han inte som manusförfattare i den nya versionen (inte ens handling får han). Det bådar inte gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback