Viktigiteter vecka 40

I gammalt frigoleeth-manér kommer jag hädan efter lysa upp de viktigaste händelserna som hänt eller diskuterats under veckan. Jag börjar lugnt med endast tre stycken denna söndag.

Konsumentombudsmannen förbjuder Jozos nya förpackning för mineralsalt. Enligt KO är förpackningen cirka en fjärdedel större än mängden salt som är i den. Enligt marknadsföringslagen är det förbjudet att ha för stora förpackningar (om det inte finns en vettig förklaring så att säga, t ex chipspåsar).

Fildelare i USA dömd till böter. En kvinna i Minnesota tvingas betala 1,5 miljoner SEK för att ha delat ut 24 låtar på Kazaa.. Hittills har 26000 stämningsansökningar skickats ut till  misstänkta fildelare. Jag går in på nätet för att se situationen på de olika bittorrentsidorna och finner att det har hänt en del i just nordamerika under september. Torrentspy förbjuder amerikanska användare att söka på deras sida efter påtryckningar av "Motion Picture Association of America" (MPAA). Isohunt förbjuder amerikanska användare att koppla upp sig på amerikanska torrents men de kan däremot få tillgång till dessa från andra torrentanvändare utanför staterna (så det förbudet verkar lamt). Demonoid har gjort en inställning i sitt program så att alla kanadensare inte kan logga in på deras sida. Det är "The Canadian Recording Industry Association" som står bakom rättegångsbeslutet.

Nobelpriset i litteratur avslöjas på torsdag. Självklart kan man spela på även detta beslut. Ladbrokes ger dessa odds, topp 5:
Claudio Magris             6 ggr pengarna
Les Murray                     7 ggr pengarna
Philip Roth                     8 ggr pengarna
Thomas Tranströmer  8 ggr pengarna
Adonis                            9 ggr pengarna           

Jag håller fortfarande tummarna för den svårläste Thomas Pynchon. Han är nog inte tillräckligt politisk. Amos Oz ligger väl bra till där? Pamuk kände jag faktiskt till tidigare. Det är alltid lika intressant att se om man hör talas om personen innan. Om det blir en poet eller dramatiker så är jag körd redan i förväg.

Filippa Reinfeldt är snygg! Men det är väl ingen nyhet? Hon slår i varje fall Anitra som first lady.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback