The Wilhelm Scream

För ett par år sedan fick jag höra talas om ett speciellt skrik som återkommer i många, många filmer. Jag snackar om det berömda Wilhelm-skriket. Det är en ljudeffekt som kom till för en film som heter Distant Drums från 1951. Warner Brothers som producerade filmen använde sedan skriket i många andra av deras filmer under åren som skulle komma. Ljudeffektkillen Ben Burtt upptäckte denna ovanliga användning när han pluggade film på USC. På samma skola gick George Lucas och han använde Burtt till sin nya film Star Wars 1977. Burtt hittade originalbanden i Warner Brothers arkiv och började sedan använda skriket som en signatur i varje film han medverkade i.

Ibland har jag känt till att skriket ska finnas i en film men har aldrig lyckats upptäcka det. Lucas själv gillar att stoppa in filmrelaterat material i sina filmer. Det är svårt nog att upptäcka lättare saker såsom avbildningarna av R2D2 och 3CPO i Indiana Jones-filmen "Jakten på den försvunna skatten" så ett litet skrik på blott en sekund har visat sig omöjligt att upptäcka för ett otränat öra såsom mitt. Men jag diggar hela grejen.

Här är en introduktionsfilm om dess tillkomst och sedan en ihopklippt kavalkad (uppmärksamma då alla de filmer som George Lucas sound effect-kille jobbar på):



Det går även att läsa om skriket på hans webbplats
Hollywoodlostandfound.net

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback