Ebert på Disney!

Jag har aldrig gillat Disneys webbplatser. Orsaken tror jag ligger i de svårmanövrerade sidorna. En gång letade jag efter en e-mailadress för kundservice men gick totalt bet, både på Disneys amerikanska sida och deras svenska sida.

Men i fredag berättade polaren (tack!) och att man hade lagt upp alla filmrecensioner av Roger Ebert (även Siskel och Roeper) och efter det var jag fast. Efter att ha undersökt sidan ger jag den två tummar upp. Efter att Ebert & Siskel lämnade PBS till Buena Vista (Disney) så är alla deras filmprogram sparade. Man kan alltså söka på vilken film som helst från 1987 och framåt, dvs titlar de har recenserat. Ett problem bara: filmer från 1994 verkar det vara ett problem med, de laddar inte. Jag har testat Clerks, Pulp Fiction och True Lies men kan inte se dem.

Rogert Ebert är USAs mest välrenommerade filmkritiker och arbetar även på tidningen Chicago Sun-Times och hans textrecensioner är underbara, de går alltid till pudelns kärna vilket ofta resulterar i att man får en ny bild av filmer man sett. Jag rekommenderar hans egna sida rogerebert.com.

För att få en bredd på åsikter om en speciell film ska man förstås gå till MRQE - Movie Review Query Engine.

Om man vill läsa om filmnyheter besöker man Empire eller Premiere.

För att se nya trailers är det inget som slår apples sida.

Den bästa gratissidan för film är antingen Moviesfoundonline.com (för mer mainstream) eller UBUWEB för de mer experimentella filmerna. Kortfilmer söker man antingen på GoogleVideo, Youtube eller AtomFilms.

The Numbers är en mycket intressant webbplats om hur bra en film har sålt.

Och till sist för att upptäcka bra film så skaffar man sig ett medlemskap på Filmtipset, ett måste för alla filmälskare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback