Gummifötter



Är det någon som vet vad de här orange gummifötterna har för användningsområde? Hålen som ni ser på toppen går rakt igenom. Jag fick för mig att man skulle sätta dem på bordsben under påsk eller sätta längst ned på styltor. Har jag fel? Är det någon som sett liknande tidigare?

En liten ordspråkspolis måste komma in och diskutera ordet "orange". Den svenska ordet för denna färg är brandgul. Orange är ett låneord från engelskan och kan inte böjas. "Orange" används nästan på samma sätt som "blå". Man kan säga: "Ta på de blå skorna" men även "ta på de blåa skorna". "Orange" hamnar i den förra kategorin, dvs "de orange skorna". Det är felaktig svenska att skriva "orangea", då det inte existerar något sådant ord. Kommer ni ihåg när man tog ut pengar på Föreningssparbankens automater och det stod att "Snart kommer det orangea kuvertet"? Jag blev riktigt irriterad på denna felaktighet. Det verkar dock som om fler blev irriterade. Någon vecka senare så hade man ändrat till "orange kuvertet". Om man känner att man måste använda bestämd form så är man faktiskt tvungen att använda originalsvenskans "brandgula".

Kommentarer
Postat av: Micke

Så sant - herr språkpolis,men det säger sig själv. Det finns ju inte något som heter orangea.

Postat av: Lejla

"Snart kommer det brandgula kuvertet", det vore nåt det!

2007-11-15 @ 11:39:07
URL: http://www.zvrkut.blogspot.com
Postat av: Andy

"Snart kommer det där kuvertet du knappt orkar sprätta upp för det är så lite pengar ändå och pensionen är så jämrans långt bort"

2007-11-17 @ 11:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback