Unikt

Första gången jag kan logga in på bloggen på flera dagar och så har jag inte något vettigt att säga utöver discshops idiotiska "unika posters".

Discshop har börjat sälja posters. De har en kategori som kallas "exklusiva posters" där "
varje poster är unik".

Det visar sig dock att posterna finns i flera exemplar:
 "Pet Sematary" finns i nio exemplar.
 "Stepfather" finns i fem exemplar.

osv osv.

För att få veta vad fan de har för sig borta på discshop så mailade jag förstås och krävde information. Jag fick detta svar:

"Varje poster är unik på det sättet att den är individuellt tryckt, och utskuren för hand med omsorg. Det må vara samma motiv, men det är alltså ingen dussinproduktion.  
Med vänlig hälsning  
Daniel Holmén
Inköp film och posters
Discshop"

Ett skitsvar anser jag. Det kanske inte är en dussinprodukt men i t ex "Pet Sematary"s fall är det helt klart en nioprodukt, troligen mer. Om man trycker upp samma motiv så är det samma motiv oavsett om man använder händerna eller maskin. Hur dum får man vara egentligen? 

Kommentarer
Postat av: Micke

Jag kan hålla med dig till en viss gräns, men hur många posters skärs ut för hand i vanliga fall. Jag kan nästan lova att alla posters du ser ute i handeln är gjorda med maskin. Och många av de "unika", finns inte någonstans att få tag i. Inte i Sverige iallafall. Ta Fredagen den 13, var finns de i övrigt?

Som sagt jag håller med dig till en viss gräns!

2007-12-19 @ 14:08:03
Postat av: Micke

Men som sagt, ordet "unik" är nog fel benämning på dessa posters. Unik = enskild i sitt slag.

2007-12-19 @ 15:51:53
Postat av: frid

Om de endast hade tryck och skurit ut EN för hand så hade jag godkänt "unik" men inte fler än en.

2007-12-19 @ 20:01:30
Postat av: Andy

Om de hade varit numrerade och signerade som på samma sätt som litografier hade det väl gått men detta var bara dumbåg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback