The Cosby Show 1984-1992

Första inlägget på en ny serie av inlägg om sit-coms som på något sätt har gjort intryck i mitt liv.

The Cosby Show, första installationen, såg jag faktiskt alla avsnitt av. Det var svårast på sommaren då vår sommarstuga inte fick in kanalerna ibland. Fick då springa över till farmor som också bodde i området.
 
Bill Cosby ville egentligen att familjen skulle vara fattig men det vägrade tv-bolaget gå med på, därmed fick Cosby bli läkare. Den största påverkan som serien har haft på mig är att jag fortfarande har lättsaltade chips på baguetten, en maträtt som Heathcliff Huxtable gärna åt. Han hade även många sätt att trycka i sig godsaker utan att frugan såg, som den gången han tog en bit av tårtan, mitt i, stoppade hushållspapper i ihåligheten och kletade över frostingen så att det inte syntes. Har länge velat göra så själv men aldrig vågat. Dansen har väl även satt sig i min kropp, mer på ont än gott.

I youtubeklippet ovan (se länken) får man se introt till serien under de sista åren. Barnen har växt till sig och man har tyvärr tagit den åtgärden de flesta familjeserier tar när man tappar tittarsiffror, nämligen stoppat in en ny unge. Den här gången är det dock dotterns (Lisa Bonet) barn. Det är intressant att jämföra med introt några säsonger tidigare då Lisa Bonet är på college (hon fick ju faktiskt en egen tv-serie om just den perioden. "A Diffferent World" tillsammans med Marisa Tomei och härliga Jasmine Guy). Bonet lyckas ändå dyka upp i introt genom att Cosby håller ett foto på henne. 

Vad jag också gillar med serien är att det verkligen händer saker i familjen. En del flyttar ut och andra flyttar in. Cosbys humor kändes aktuell då men är riktigt seg nu.

Jämför intron:
SÄSONG ETT
SÄSONG TVÅ
SÄSONG FYRA
SÄSONG FEM
SÄSONG SEX OCH SJU
SÄSONG ÅTTA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback