Kvinnor på vita duken

Som filmfreak har jag märkt att när andra personer gör listor över vilka skådisar de anser är bäst så domineras de av manliga skådespelare. Här är en handfull kvinnliga skådespelare som alltid får mig att fastna framför tv:n.

Rachel McAdams är en av de där skådisarna som har fångat min uppmärksamhet på sistone. Jag tyckte hon var suverän i "The Notebook" (Dagboken) och såg nyligen hennes trevliga prestation i "Wedding Crashers". På Premieres site så läser jag att hon fick hur många blockbustererbjudanden som helst efter "Wedding Crasher". Lyckligtvis ratade hon pengarna för mer intressanta projekt. 2008 ska hon återkomma med krigsdramat "The Return" och framför allt som huvudrollsinnehavare i filmatiseringen av "The Time Traveler's Wife". Den ser jag fram emot.


Christina Riccis karriär efter genomslagsfilmerna om familjen Addams hölls sig till de intressanta (t ex "The Opposite of Sex" och "Buffalo 66"). På senare tid har hon fastnat lite i skräck- och thrillerträsket. Filmerna har varit okej men mindre intressanta. Framöver ser jag dock fram emot den magiska skräckhistorien "Penelope". Verkar vara tillräckligt originell för min smak.


Laura Linney är för tillfället en av mina favoriter. Självklart är hon bra i "Truman Show" men har verkligen visat fram fötterna de senaste åren i filmer som "P.S." "The Squid and the Whale" och "Man of the Year".


Molly Shannon behöver bara dyka upp i en film eller tv-serie för att få mig att skratta. Oavsett vilka dumma repliker hon har så levererar hon dom perfekt. Shannon spelade en allvarlig roll i Coppolas "Marie Antoinette" men jag skrattade ändå, ungefär som Peter Griffin när han såg "Philadelphia" med Tom Hanks.


Tills slut suktar jag numera efter varje film som Zooey Deschanel är med i. Hon gick mig blint förbi i fyra filmer innan hon fick mig att tappa andan i "Failure to Launch". Se även "Winter Passing" där hon har huvudrollen. Nu ska jag se om "Elf" för hennes skull.

Billede - Zooey Deschanel


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja! Laura Linney är såååå bra i The squid and the whale. Den filmen är ju så otroligt bra hela den. Jag gillar farsan också som är helt urknäpp. Jävlar vad dryg han är and I love it haha.
Zooey Deschanel är väl den roligt knäppa tjejen i Weeds va? Antagligen bara gästskådespel men det verkar lovande. Hon är cool.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback