H&Ms jul- och sommarkampanjer

En vintermorgon 1993 lämnade jag hemmet tidigt, tidigt för att cykla till industriområdet på norr. Målet var en lokal där man lämnade ut H&M-affischer på Anna Nicole Smith. Under veckorna som gått sedan starten hade så många busshållplatser fått sina glas sönderslagna och affischerna stulna för att H&M måste göra något åt det. Ett sätt var att dela ut posters gratis till de som ville ha. En 17-årig kille fick tag på en enorm poster och försökte sedan cykla hem med den. Vid Stålforsskolan sladdar cykeln på isgatan och jag faller över hela affischen vilken resulterar i en reva längst ned på postern. Jag sätter ändå upp den i mitt pojkrum när jag kommer hem. Den sträcker sig från golv till tak.

Numera har den legat i ett vindsförråd i tio år. I och med att jag letar efter saker att sälja på tradera började jag fundera på posterns värde. Den enda siffra jag hittar är en tysk ebayauktion där en affisch gick för strax över 200 kr. Intresset för värdet försvann ganska snabbt. Det jag uppmärksammade var saknaden av auktioner. Var har alla H&M-posters tagit vägen? Det var till och med svårt att få tag på en hygglig lista på vilka modeller som H&M har haft under åren. 99 procent av alla sökträffar handlade om den ständiga, och uttjatade debatten om reklamen som porr och sexobjekt. Jag tröttnade på den debatten efter några dagar. Varför bara hacka på H&M? Vem hackar på Lindex och liknande företags reklamer? Inte många. Inte lika många i varje fall.

En del års modellfoton är till och med svåra att hitta på Internet. Ta t ex 1994 års Bridget Hall. Jag fick sitta många minuter för att hitta H&Ms reklamfoton på henne. Jag har ett extra bra minne av den kampanjen eftersom vi satte upp en Bridget Hall-poster i vårt rum i lumpen. Efter en hård dag välkomnades man alltid av
Bridget, lika vacker varje gång. Den enda bild jag hittade ville inte fungera så jag var tvungen att länka istället.

Och kom nu inte med några feministiska kommentarer. Sådana har jag läst tillräckligt av. Endast de som gnällde på H&Ms kalsongkampanjer med Fredrik Ljungberg eller Markus Schenkenberg har rätten att gnälla.

Kommentarer
Postat av: Linda

Gubbslem!!!
Haha jag skojar bara. Jag tycker faktiskt inte att H&M's annonskampanjer är så värst kontroversiella. Dessutom var deras val av Anna Nicole rätt kul. Iallafall effekten av det valet haha.

Postat av: Linda

Förresten idag tror jag att jag hittade en tjänst för dig att söka. De söker en gymnasiebibliotekarie till Rekarne gymnasium.
Sök!

2007-08-28 @ 09:48:09
URL: http://lolilos.blogspot.com
Postat av: Micke

Inga kommentarer faktiskt, konstigt va? Eller kan det bero på att jag har helt slut i mitt huvud, just nu?

2007-08-28 @ 20:22:26
URL: http://zok.blogg.se
Postat av: Anonym

Alla hackar på Sloggis stringtrose/arselkampanj som de fick dra in i sverige. Betygsätt folks rövspringor.

2007-09-11 @ 12:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback