filmstatistik maj

Antal långfilmer sedda: 22 (inkl 3 omsedda)

Filmer under 40 min: 9 (sammanlagt 115 min, inkl 2 omsedda)

Medelbetyg nysedda: 2,69


Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIIIIII

90: I

80: I

70: III

60:

50:

40:

30: II


Nationer: (nysedda)

USA: 17

UK: 1

Österrike: 1

Kanada: 1

Spanien: 1

Frankrike: 1

Samproduktioner: 4


Tre bästa nysedda:


4 The Conversation (1974)


4 My Man Godfrey (1936)


4 Vinyl (2000) (se början genom att trycka på länken. Hittade ingen bra bild)


Tre sämsta nysedda långfilmer:


1 Sweeney Todd (2007)


1 Skilsmässa på franska (2003)


1 Jumper (2008)


Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5:

4: IIIIII

3: IIIIII

2: IIIII

1: III


Kommentar: Jag har listat de tre sämsta långfilmerna den här gången för jag skäms över att ha lagt åtta minuter på skit som Lars Von Triers "Nocturne". "La Cabina" måste få ett hedersomnämnande. Det är en kortfilm på 35 minuter som börjar rätt löjligt med att en man fastnar i en telefonbox. Det är svårt att inte bli irriterad på den löjliga sydeuropeiska humorn men efter en kvart vänder historien och blir riktigt bra. Se den på youtube. Helvetica är en intressant dokumentär om typsnittet som hamnar precis utanför medaljpallen. Upptäckte en ny filmsida som streamar Public Domain-filmer, www.freemoviesandfilms.com. Där hittade jag bland annat My Man Godfrey som jag förgäves har försökt att få tag på. Hade en beställning på filmen från Swedisc i ett halvår men dvd:n kom aldrig. Nu har jag äntligen sett den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback