Sophie Elkan

Redan nu förbereder jag mig inför november och Selma Lagerlöfs 150-årsjubileum. Jag läser på om Selma Lagerlöf, hennes liv och hennes verk, eftersom litteraturprojektet om Selma som författare och företagare, som börjar redan i februari, kommer att avslutas med buller och bång den 20 november. Under ett par dagar har jag läst biografier och annan litteratur om Selma för att sedan använda informationen i utställningen. Jag fastnade bland annat i Selmas kärleksrelation med författaren Sophie Elkan. Selma skriver i ett av de kvarvarande breven till Sophie att hon föll pladask för novellen "Ensam", utsprungligen publicerad i novellsamlingen I dur och moll 1889.
 
Bildtext: Sophie Elkan (till vänster) och Selma Lagerlöf (till höger).

För att försöka förstå mig på Selmas intresse så letade jag rätt på novellen. Den återfinns även i samlingen I fågelperspektiv (1901). I novellen har en ung kvinna förlorat sin make och barn. Hon försöker börja på nytt genom att skaffa en lägenhet där hon ska bo, allena. Men hon blir ständigt störd av de ljud av familjelycka hon kan höra från våningen ovanför. Först irriterar kvinnan sig på musiken som bara gör henne påmind om sin döda man och barn. När det plötsligt blir tyst och hon får reda på att barnen insjuknat i difteri får hon ångest.

Historien återspeglar Sophe Elkans eget liv vars man och barn dog i tät följd under julhelgen 1879.

Jag tyckte att novellen var mycket bra, både i sig själv, men mycket på grund av att jag innan läsning kände till Elkans egen historia. Jag gjorde också en kulturgärning genom att vara den första som lånade en av hennes böcker på Enköpings stadsbibliotek.

Frid Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback