Not now, Cary!

Repliken kommer från förtexterna till filmen "Föryngringsprofessorn" (Monkey Business, 1952) vilket är en av de roligaste scenerna i hela filmen. Carys karaktär är ganska förvirrad. I förtexterna är det skådespelaren Cary som är förvirrad och vill starta filmen flera gånger innan förtexterna är slut. En röst säger hela tiden åt honom att vänta. Det är den scenen jag kommer att minnas i varje fall. Ett roligt sätt att leka med filmdiegesen. Filmen finns i en av Marilyn Monroe-boxarna jag äger. Det är underligt men det är alltid någon skådis i hennes filmer som är bättre än hon själv (Joseph Cotten i "Niagara", Ethel Merman i "Sex i elden", Bette Davis i "Allt om Eva") Den enda filmen hon riktigt glänser i är "Flickan ovanpå".

Large portrait of Cary Grant.
Jag har sett ganska många filmer med Cary Grant på sistone och tycket att han är riktigt rolig. Utseendemässigt borde han spela hjälten men låter sig sjunka ned till töntens nivå, och det gör han riktigt bra tycker jag.

Okej, jag har bara sett sju filmer. Av komedierna är "Arsenik och gamla spetsar" och "Det ligger i blodet" allra bäst. Men han är ju en mångsidig skådespelare som varit med i 64 filmer (enligt filmtipset). Den bästa thrillern jag sett är "I sista minuten" (North by Northwest). Nästa film blir nog Notorious (den har jag hemma).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback