Filmstatistik augusti 2009

Antal långfilmer sedda: 28 (inkl 4 omsedda)

Filmer under 40 min: 15 (sammanlagt 99 min, inkl 2 omsedda)


Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

90: IIII

80: II

70: I

60:

50:

40: I

30:

20: I

10: II

 

Nationer: (nysedda)

USA: 23

Sverige: 5

Japan: 3

Mexiko: 1

Samproduktioner: 5

 

Tre bästa nysedda långfilmer:


4 Inglourious Basterds (2009) - Tarantino gör mig inte besviken. En fin biokväll med undantag att en i publiken reste sig upp och gick och hans kompis ropade "Ska du bajsa?". Basterds är ingen typisk Tarantino men en mycket bra film som har en fantastisk och relativt okänd såpaskådis i huvudrollen (SS-officern Christoph Waltz). Laurent, på bilden, är också riktigt bra.


4 Watchmen (2009) - Överaskning! Troligen den bästa superhjältefilmen med undantag för den senaste Batmanfilmerna. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i seriealbumet men filmen höll stenhårt.


4 Coraline (2009) - Trodde inte i förväg på filmatiseringen av Coraline. Redan i trailern ansåg jag att filmen är "ljusare" än bokens mörka hemskheter. Men man kan lita på Selick. Coraline är en härlig historia. Den har tagit några friheter för att anpassa historien till film. Har inget att klaga på angående detta. En  must-se movie.

 eller


4 Gran Torino (2008) - Rätt ordinär handling men vadå? Det är ju Clintan! Han är guld!

(Så det blev fyra i topp den här månaden. Kunde inte välja mellan Coraline och Clintan.) 


Tre sämsta nysedda långfilmer
:


1 I’m Not There (2007) - årtiondets prettofilm! En "måste missa"-film.


1 My Dinner with Andre (1981) - Jag ville verkligen att det här skulle vara en bra film. Men med ett new age-snack i en timme tappade jag intresset. Jag har velat sett den här filmen i tio år. Tyvärr fick jag tag i den till slut.


1 Agents Secrets (2004) - Cassel och Belluci är bra skådisar (och Belluci är så jädra sexig). Men det räcker inte när intrigen är tunn som luft och spänningen är noll.


Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5:

4: IIIII

3: IIIIIIIIII

2: IIIII

1: IIII

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback