filmstatistik oktober 2009

Antal långfilmer sedda: 19 (inkl 1 omsedda)

Filmer under 40 min: 3 (sammanlagt 45 min, inkl  omsedda)

 

Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIIII

90:

80: I

70:

60:

50:

40: I

30: II

 

Nationer: (nysedda)

USA: 15

Sverige: 1

Kanada: 1

Samproduktioner: 4

 

Tre bästa nysedda långfilmer:


4 Sunshine Cleaning (2008) - Trevlig blandning av humor och allvar. Mycket bra skådisar.  Bättre än jag trodde den skulle vara.


4 Frost/Nixon (2008) - Två favoritskådisar; den nya favoriten Michael Sheen och den alltid så suveräne Langella. Intressant film som höjer sig tack vare fantastiska prestationer av dessa män.


4 Knowing (2009) - Nicholas Cage har gjort många bra filmer senaste tiden. Knowing är inget undantag. Filmen utvecklades åt ett håll som jag inte alls hade förutsett. Isande spänning med härlig musik.

 

Tre sämsta nysedda långfilmer:


1 Garfield (2004) - Filmer med talande djur, varför ser man sånt? Breckin Meyer är som vanligt hemsk. Jennifer Love Huge tit är som vanligt söt men töntig och riktigt "blond". De interaktiva scenerna mellan cgi-djuren och skådespelarna fungerar inte. Gustaf är ful.


2 Bride Wars (2009) - Har aldrig gillat Hathaway men testade ändå denna romcom...eftersom det är en romcom. Jag tycker om romcoms även om de, enligt vissa, är typiska chickflicks. Men de är lättsedda och har oftast en härlig blandning av humor och kärlek. Låt oss säga att det här måste vara en äkta tjejfilm, för jag förstår inte charmen med den.


2 My Tutor (1983) - Köpte en samling med 12 high school-filmer från 1977 till 1987, alla mindre kända. "My tutor" är väl den mest kända och då är den enda kända skådisen Kevin McCarthy. Ja, exakt. Han! Filmen är inget mästerverk men ändå rätt okej om man gillar denna typ av filmer. Jo, just det. Crispin Glover är med också. Lika konstig som vanligt.


Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5:

4: III

3: IIIIIIII

2: IIIIII

1: I

 

Kommentar: Hann inte med så många filmer denna månad. Hade mycket annat för mig. Rent kvalitémässigt var inte filmerna så bra heller. De flesta var från 2008-2009. Såg bara om en film. High Noon, från 1952. Lite av en besvikelse. Jag tyckte den var så otroligt bra första gången men nu så blir det en svag fyra. Gary Cooper är ändå så jädra grym. DVD-utgåvan jag köpte har en hel disc med extramaterial. Ska ses snart.

Ska ta mig an DVD-boxen med high school-filmer under november. Ser fram emot lite lågbudget med toplessbrudar anno slutet av 70-talet. Det är något speciellt med såna filmer. Egentligen inte bra men ändå en intressant genre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback