Eskilstuna 350 år

Ett tag tänkte jag att mina festivalbilder skulle vara lite passé då det har gått en vecka sedan festivalen men det är fortfarande 2009 och Eskilstuna bör fortfarande firas.

Här kommer därför några foton och tillhörande kommentarer:


Det här var lite arketypen för festivalen, dvs regnigt och ruskigt och invånare som kommer så sent som möjligt för att stanna inomhus så länge som möjligt. Detta är Bo Kaspers Orkesters scen på torsdagen femton minuter innan start.


Vi kommer alltid att leva. Vi kommer aldrig att dö!


Först ut för mig på fredagen var Den flygande bokrullen i Rothoffsparken. Har alltid älskat klezmer men kunde bara tänka på hur Lars Ydgren kunde komma ihåg alla melodier som alla lät nästan likadant.


Ungdomsfestival på Fristadstorget. Var tvungen att välja bort Pain of Salvation men såg skräpgruppen Embers Arise...några minuter.


Vi gick förbi Rix FM-festivalen och två gamla tanter som stod och sjöng playback (Lili & Susie) innan vi tog tag i vårt förnuft och gick till Rademachersmedjorna och lyssnade på Michael Wiehe som blåste igenom mitt huvud.


Yvonne! Festivalens stora ögonblick. Man behöver inte säga mer.


Walter Kurtsson och hans halvakustika gitarr i hans show för Torshällas 692-årsjubileum. Första delen var mycket rolig sen kom det in någon konstig snubbe som gjorde hemska ljudeffekter, följt av tre versioner av "Kan du tänka dig...". Kunde ha gott efter en kvart.


Eskilstuna kommun var stora nog att ta Torshällas Django Reinhart-festival till Eskilstuna. Inte lika bra som jag kom ihåg men ändå småhärligt. Såg två grupper.


Fredrik Lindström körde en halvtimmes monolog om gnällbältsdialekt. Han blev rejält störd av studenternas bilhornstut. Lindström fick skratt när han refererade till en dialektundersökning med krångligt namn och räknade med att ingen hade läst undersökningen. Jag har i och för sig inte läst undersökningen men läst en sammanfattning. Den handlar om diphtonger.


Le Mans! Började med att gitarristen kom för sent. Troligen fotbollen. Sedan spelade ett fåtal låtar innan de lämnade scenen, återkom med ett Da Capo och spelade första låten igen. Vi tappade hakan! Hur kan man spela en låt man redan har kört när man släppt två album? Lågt Le Mans. Riktigt lågt. Ett band som är bättre på skiva än live.


Söndag! Andra generationen från Göteborg hade två spelningar i smedjorna. Självklart så otroligt bra att man gick på båda.


Skulle ha lyssnat på Jojje Wadenius men fastnade i smedjorna och East'n'bul. Sångaren hade harembyxor - inte nåt man ser varje dag.


Urpremiär på "Vi håller en rum i helvetet för dig också" på stadsmuseets gård, måndag kväll. Manus av Marcus Birro och Mikael Eriksson med Eriksson och en kvinna i huvudrollen (finns ingen info what so ever på nätet angående den kvinnliga skådespelerskan).  Mycket bra pjäs. Släktshock! Fick med mig syrran på detta! Odds?

Kommentarer
Postat av: Lejla

Var i Etuna den berörda helgen, men hade ingen aning om storleken på "festivalen". Hade jag känt till Fredde, hade jag knallat in till stan och lyssnat. Fredde rules. Andra Generationen, inte så mycket. Du har inte lyssnat på No Smoking Orchestra? Hör och se här type=&searchquery=no+smoking+orchestra&aq=0&oq=no+smoking+o" rel="nofollow">http://www.youtube.com/results?searchtype=&searchquery=no+smoking+orchestra&aq=0&oq=no+smoking+o eller, ja, du är ju en sån där som kan söka information själv :D

2009-06-15 @ 08:29:16
URL: http://zvrkut.blogspot.com
Postat av: Lejla

Så klart pekar länken rakt ut i ingenstans... men du hittar väl

2009-06-15 @ 08:32:58
URL: http://zvrkut.blogspot.com
Postat av: Peter

Jag visste ju att Etuna hade 350-årsjubileum. Då passade jag på att resa till Stockholm och London. Bad planning? Absolutely not :p

2009-07-08 @ 16:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback