Sofie's

Istället för att bara irritera mig på alla felskrivningar i samhället så kommer jag ta foton på dessa och lägga ut på bloggen. Det första exemplet är Sofie's i Eskilstuna på Köpmangatan. Det här är deras skylt som står utanför lokalen:


Jag tog fotot för att de har "dropp in". Jag kan tänka mig det då det regnade en hel del när jag tog fotografiet.

Jag har inga problem att man använder engelska uttryck; det gör vi hela tiden, även jag. Men att använda engelska uttryck och skriva dessa "på svenska" känns konstigt.

Ett annat problem som jag inte upptäckte förrän jag började redigera bilden är att företaget heter "Sofie's".

Även här har engelskan påverkat lite för mycket på vårt svenska språk. "[The apostrophe] indicates a possesive in a singular noun." (Truss, Lynne. Eats, shoots & Leaves. s. 40) Apostrofen visar alltså att det är Sofies butik. Men i svenska använder vi inte apostrofer på det sättet.

Nu är det stora frågan om "Sofie" är svensk eller från ett engelsktalande land. Om hon är engelsk är det helt klart okej. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Micke

Frågan är om Sofie är svensk? Då är det ett öppenbart fel att döpa sin butik till Sofie´s. Det är förmodligen inget internationellt företag? Dropp dropp...

Postat av: lejla

Öppenbart? :)



Jag har själv haft samma idé för min blogg, men aldrig kommit så långt att faktiskt fotografera nåt. Tycker inte det är så fel att skriva Sofie´s... däremot tycker jag det är förkastligt att så många numera använder apostrof + s när de menar plural, även i den svenska engelska varianten. Jag får rethosta och gallfeber och mördarblick i ena ögat när jag ser sånt.



Varm Sten massage :) Herr Sten Varm?

2009-01-26 @ 08:10:06
Postat av: Andy

Jag läste en grej en gång om dessa felstavningar när det gällde invandrarbutiker. Ngn sociologisk undersökning eller dylikt. Det är faktiskt inte fel att säga till att när en skylt är felstavad, de som driver butikerna vill förstås att det står rätt. Man går åfta rutn och stör sig på att folk stavar fel utan att faktiskt göra något åt det. Säg gärna till alltså.

2009-01-26 @ 10:51:21
Postat av: Frid

Om man pratar med Sofie så måste hon ändra hela företagsnamnet. Det måste vara mycket arbete?

2009-01-26 @ 21:08:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback