Filmstatistik december

Antal långfilmer sedda: 33 (inkl 1 omsedda)

Filmer under 40 min: 6 (sammanlagt 60 min)


Nysedd film uppdelat på årtionden:
00: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

90: IIII

80:

70:

60: II

50: II

40: IIIII

30: II


Nationer: (nysedda)

USA: 30

Japan: 1

Israel: 1

Belgien: 2

Ryssland: 1

Samproduktioner: 3


Tre bästa nysedda långfilmer:


4 The Band's Visit (2007) - Stor överraskning och en mycket speciell film. Lugn och sansad på arabiska och hebreiska. Slåss om femteplatsen av mina bästa sedda filmer under 2008.


4 Paprika (2006) - Svårsmält animé som får tittaren att vara på helspänn hela tiden. Vad är dröm och vad är verklighet?

4 The Paleface (1948) - Rolig western med Bob Hope och Jane Russel.


Tre sämsta nysedda långfilmer:


1 The Mutant Chronicles (2008) - Filmatiseringar av tv-spel är aldrig någon bra idé. Det här är en av de sämsta!

1 Eve And the Handyman (1961) - Russ Meyers filmer ligger ofta på gränsen mellan att vara absolut absurda och absolut skräp. Den här är nog det sämsta han gjort! Totalt ointressant!

1 Sick: The Life & Death of Bob Flanigan, Supermasochist (1997) - Flanigan är sadomasochist och använder det i sin konst. Filmen fick mig att må illa, men inte på grund av all S/M eller spikar genom ollonet, utan för att Flanigan var en ointressant människa; en dålig konstnär.


Betygsfördelning LÅNGFILMER, nysedda:

5:

4: III

3: IIIIIIIIIIIIII

2: IIIIIIIIII

1: IIIII


Kommentar: Äntligen semester och vad händer då? Två dagar in i semestern så blir man sjuk. Sista nio dagarna på året tillbringar jag kallsvettig, hostig och fräsandes i hemmet. Jag fick dock chans att se extra mycket film. 33 långfilmer är hygglig statistik. Jag såg även sex kortfilmer varav den oscarnominerade ryska "My Love" är något att rekommendera. Därmed har jag sett alla oscarnominerade animerade kortfilmer för 2008:
Madame Putli-Tutli: Den bästa filmen! Kvinna på tåg.
I Met the Walrus: onödig animering av en intervju med Lennon.
Even Pigeons Go To Heaven: Absurd film om döden som säljer himmelsmaskiner.
My Love: underbart målad.
Peter & the Wolf: Vinnaren av oscarn. Ganska bra men ändå den gamla vanliga historien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback