Windows Movie Maker

Hurra! Windows Movie Maker: Ett filmprogram som är lätt att använda!

Vad har man för nytta av ett bra användarvänliga funktioner om programmet inte kan ta VOB-filer som den påstår sig kunna?

Jag har använt en Sony videokamera som spelar in på DVD-RW. Den inspelade filmen läggs på DVD:n som en VOB-fil (Video OBject).  När jag ska ladda upp filen från DVD:n till WMM så säger skräddaren nej. Jag har testat med att recoda filen till avi (använde en testversion av Movavi Converter 6). Då laddar WMM upp filen men man kan inte arbeta med den. Det går inte ens att starta filmen.

Vad ska man behöva göra för att använda Microsoftprogram som egentligen ska fungera? Jag har kollat forum på nätet om detta och det verkar som om jag inte är ensam med problemet.

Kommentarer
Postat av: Micke

Du har tydligen inte fått ordning på detta ännu. "Windows Movie Maker" tar inte VOB filer, så det handlar om att du måste konvertera dessa, eller byta program.



Kolla upp denna sida, har bara snabbkollat, men detta kan vara program som fungerar. Du får kolla själv.



http://www.planetdvb.net/staxrip/



http://www.erightsoft.net/SUPER.html



Div X filer fungerar ju i WMM. Gör om dessa till DIV X. Vet dock inte vilket format som är bästa att arbeta i, Div x, avi eller mpg.

2008-10-07 @ 13:48:49
URL: http://zok.blogg.se/
Postat av: frid

jag har konverterat till avi men det fungerar inte.

2008-10-07 @ 20:52:15
Postat av: Andy

Super har jag använt tidigare, tyckte det var bökigt.



I linux har jag ett som heter Avidemux och som fungerar bra, vet inte om det finns till Windows.



Glömde en grej i vårt snack om filer och format.



Vob, avi mm spelar inte så stor roll vad det kallas, det viktiga är kodningen, antalet bilder i sekunder, bildformat (proportioner) mm. Alla Vob-filer är inte likadana på samma sätt som att alla avi-filer inte är likadana. Avi kan sen vara i en mängd olika format, divX, Xvid osv. Det är möjligt att du konverterar till fel Avi



Kamerans Vob är kanske just en felaktig Vob på samma sätt som min kamera som spelar in Avi inte är samma Avi som funkar i min recorder.



Tycker förstås inte att du ska ge upp ännu, dock... räkna med ca 8 timmar för att konvertera 1 timme film 10 tar kanske 1 h?



Här är mina inställningar som funkar i t.ex. min recorder:



Video:Xvid4

audio: AC3 lavc OK

1500 bitrate (fast) OK

.avi



ibland kan det spela roll också om filen döps till .avi eller .AVI stora bokstäver funkar inte för mig.



Just det ja, det brukar ofta vara ljudcodecen som strular tror jag, pröva att testa en konvertering utan ljud och importera sedan avin i MovieMaker.

2008-10-07 @ 22:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback