104 nobelpristagare i litteratur


104 författare har fått nobelpriset i litteratur sedan 1901. Att läsa nobelpristagare har aldrig varit mitt mål, men några har slunkit igenom.

1907

Rudyard Kipling

Har läst några "Just så"-historier.

1909

Selma Lagerlöf

Vem har inte läst Lagerlöf? Har arbetat med hennes texter under hela året. Har bland annat läst "Bortbytingen" och bilderboksversionen av Nils Holgersson i år.

1911

Maurice Maeterlinck

"Interiör" är obligatorisk läsning.

1916

Verner von Heidenstam

Hade en stor Heidenstamperiod vid milleniumskiftet. Gillar hans raka språk.

1920

Knut Hamsun

"Svält" lästes på MDH.

1921

Anatole France

Fick för mig att det är Anatole France som är den hemliga pseudonymen som Proust gillar så mycket som ung i "På en spaning på den tid som flytt". Var tvungen att testläsa. Inte särskilt bra.

1923

William Butler Yeats

Vi fick träna versmått på Yeats på MDH. Har skrivit många bra dikter.

1936

Eugene O'Neill

Läste "Lång dags färd mot natt" som vi hade i läsläxa i litteraturvetenskapen. När jag kom till lektionen så tog läraren aldrig upp texten till diskussion.

1946

Hermann Hesse

Läste "Stäppvargen" som en av de första författarna i mitt H-projekt. Första delen var riktigt jädra bra. Andra mycket sämre.

1947

André Gide

"Falskmyntarna" har samma problem som "Stäppvargen", första delen är mycket bra, andra bara ebbar ut.

1948

T.S. Eliot

"The Waste Land" på engelska var en ordeal.

1949

William Faulkner

"Stormen och vreden" vill jag aldrig mer se skymten av. Usch!

1951

Pär Lagerkvist

Bra författare. Både som romanförfattare med "Dvärgen" och den intressanta "Gäst hos verkligheten" var väl värd läsningen.

1954

Ernest Hemingway

Isbergstekniken my ass! Jag krockar med det där jädra isberget varje gång jag har testat Hemingway. Endast "Den gamle och havet" går att rekommendera.

1957

Albert Camus

Har läst "Främlingen" och "Pesten" som är fantastiskt bra. Har även läst "Myten om Sisyfos" på ett nattåg till Falun. Den gav många intressanta tankar.

1962

John Steinbeck

"Möss och människor" skulle jag ha läst på engelska i gymnasiet men jag lånade den på svenska istället. Ganska bra.

1964

Jean-Paul Sartre

Har endast läst hans pjäser. De är kopplade till de antika dramerna. Mycket intressanta om man läst de gamla antika klassikerna.

1965

Michail Sjolochov

Har försökt läsa "Still flyter Don" men lyckades inte komma långt.

1968

Yasunari Kawabata

Samma här. Tusen tranor fick några kapitel och sedan till återvinningen.

1969

Samuel Beckett

Becket var länge en favorit. Läst de flesta. "Watt" är den bästa romanen. "I väntan på Godot" är den bästa pjäsen.

1970

Aleksandr Solzjenitsyn

"En dag i Ivan Denisovitj liv" är både bra, kort och spännande läsning.

1973

Patrick White

"Tant Theodora" skulle tydligen vara en av hans mest lättlästa. En tredjedel läste jag. Okej, men inte tillräckligt.

1974

Eyvind Johnson

"Strändernas svall" var en av de värsta böcker jag var tvungen att läsa under litteraturvetenskapen på MDH.

1978

Isaac Bashevis Singer

"Trollkarlen från Lublin" är det enda jag läst men rekommenderar den. Bra sagoliknande berättande.

1982

Gabriel García Márquez

Sträckläste den fantastiska "Krönika över ett förebådat dödsfall" men fastnade i "Patriarkens höst".

1983

William Golding

"Flugornas herre" bör alla ha läst.

1984

Jaroslav Seifert

Har testläst några dikter men det gav inget.

1988

Naguib Mahfouz

Är mycket förtjust i känslan som "Midaqq-gränden" gav mig.

1994

Kenzaburo Oe

Blev helt betagen av "Mardrömmen" men gillade inte "Tid för fotboll".

1998

José Saramago

Tycker att Saramago är intressant men tempot är för långsamt. Fastnade efter två tredjedelar av "Historien om Lissabons belägring".

2005

Harold Pinter

Har läst "The Caretaker" som jag gillar. Missade tyvärr när SVT visade pjäsen.

2006

Orhan Pamuk

"Mitt namn är röd" är i varje fall rejält seg. Läste några kapitel.

2007

Doris Lessing

Läste några noveller av Lessing som kurslitteratur på MDH men kommer inte ihåg mycket.


Som filmgalning har jag förstås sett många filmatiseringar men orkar inte lista något sånt. Kan dock rekommendera Toni Morrisons "Beloved". Tog mig i kragen och besökte Etunas stadsteater förra året för att se en uppsättning av Dario Fo-teater. Intressant men inte så bra.

Kommentarer
Postat av: Natalie

Jag måste bara säga tack till dig, den här um listan hjälpte mig rikligt. Jag har en uppgift i skolan där jag måste läsa en bok skriven av en nobelpristagare, men jag kände det lite knappt om tid och ville ha något intressant och gärna med mindre sidor. Den här listan gav mig hjälp inför vilken bok jag skulle välja, tackar stort!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback