Bokenkät november

I min sömnlöshet (sov två timmar mellan nio och elva) har jag hittat en bokenkät på bokbloggen "Subjektiva Olivia" som jag tänkte använda för att ta död på tiden (nu när man tydligen inte får ta död på levande objekt.)

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det måste vara en av de böckerna som jag har "varit tvungen" att läsa. Istället för att välja någon pådyvlad bok från litteraturvetenskapsutbildningen (såsom t ex Strändernas svall) så väljer jag en av de H-författare jag själv prackar på mig. "Elementarpartiklarna" av Michel Houellebecq tillhör den extra smörja som jag både föraktar för innehållet men även för det usla språket. I ärlighetens namn läste jag aldrig klart romanen; första gången det har hänt med en H-författare.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Som vanligt måste jag svara "Rulltrappan" av Nicholson Baker.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Kommer inte ihåg. Riktigt skrämd blev man bara när man var yngre. Jag kommer däremot ihåg hur in i helvete skrämd jag blev av filmerna "Psycho 3" och "Poltergeist 2", egentligen ganska dåliga uppföljare men levererade när jag gick i mellanstadiet.

4. Vad använder du som bokmärke?
Vanligtvis läser jag biblioteksböcker och använder då bokkortet som sitter längst bak. Om det är en privat bok så kan det bli lite vad som helst. Jag tycker det är kul att lämna kvar bokmärket i boken när den är utläst för att flera år senare återupptäcka bokmärket.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Mest i sängen innan jag somnar. Många gånger lägger jag mig vid åtta, nio på kvällen för att kunna läsa länge. Förhoppningsvis somnar jag inte på en gång. Bilderböcker brukar jag läsa på jobbet eftersom jag bokpratar så mycket för lågstadieklasser.

6. Vad var den första bok du läste?
Troligen något som jag har glömt bort. En av de första böckerna var faktiskt "Vill du läsa? Första skolåret" av Elsa Beskow och Herman Siegvald. Jag kommer fortfarande ihåg glädjeruset av att klara av Far ror, Mor är rar.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Båda har sina fördelar. Pocket för att de får plats bättre i väskan eller jackfickan, inbundet för att de håller bättre.

8. Vilken bok läser du nu?
Försöker avsluta "The Da-Da De-Da-Da Code" av Robert Rankin men så många andra roliga böcker pockar på intresset. Idag har jag till exempel redan läst "Kuckeli-hooooooo!" av Mick Manning och "A.L.I.E.E.E.N." av Lewis Trondheim (fantastiskt konstig och precis vad jag förväntade mig av Trondheim). Innan jag lade mig så började jag på "Om jag inte hade sett honom" av Kevin Brooks. Senaste boken om Hicke Hiskelig Halvulk III ("Hur du blir en riktig hjälte") ligger på mitt nattduksbord. Jag känner också att jag borde läsa "Om jag kunde drömma" av Stephanie Meyer nu när bokserien efterfrågas mer på grund av filmen och eftersom den tredje delen har kommit på svenska och den fjärde boken i serien kom på engelska i slutet av sommaren.

9. Och vilken sida är du på?
270 av 317 i Rankins bok.
16 av 381 i Brooks bok.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Inget klotter, inget som förstör, men då och då mina bokmärken.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Självklart! Omslaget påverkar enormt mycket när det gäller barn- och ungdomsböcker, speciellt bilderböcker. Däremot inte så mycket när det kommer till vuxenlitteratur.

12. Sidantalet, då?
Jag läser hellre tunna, snabblästa böcker än till exempel senaste boken av Aidan Chambers.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Aldrig. Vägen är målet.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag läser om böcker hela tiden, och inte bara barnböcker. Ibland läser jag om hela boken men många gånger vill jag bara återskapa den känsla jag hade för en bok. Igår, till exempel, så läste jag de första 50 sidorna i "Vox" av Nicholson Baker. Det fick duga för tillfället.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Jag har tappat min lott av lexikon på tårna för flera livstider framåt. Såriga fingrar från vassa papperskanter går jag också runt med varje vecka.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Har länge haft den regeln att bara ha böcker som får plats i två små Billy-bokhyllor. Jag ger gärna bort böcker (eller säljer) men mina favoriter kommer jag alltid ha kvar. Det är de böckerna man gärna läser om.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Många av mina böcker är flaggade.

18. Just det, läser du i badrummet?
Har aldrig läst i duschen.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Sedan hösten 2006 skriver jag en recension på alla böcker jag läser med undantag för bilderböcker, lättlästa "börja läsa"-böcker och ett fåtal seriealbum. Jag sätter mig på bibliotekskö på de böcker som verkar intressanta och köper direkt de böcker som biblioteket inte har. Som exempel har jag precis fått hem "Eats, shoots & leaves" av Lynne Truss. Den borde jag köpt för flera år sedan eftersom den svenska "bearbetningen" är så underbar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback