Indiana Jones DVD

I samband med nyutgivningen av Indiana Jones-boxen rear filmbolaget förstås den gamla boxen. 199 spänn är ett bra pris.

När man har sett en film fyrtioelva gånger så kastar jag mig alltid direkt på extramaterialet. Indiana-boxen har aningen sämre extramaterial än beräknat. Enligt mig är regikommentarer det första extramaterialet en dvd ska ha. Tyvärr saknas sådant här. Men långa välgjorda dokumentärer för varje film kompenserar saknaden av kommentarspår hyggligt. Det handlar om riktiga välgjorda dokumentärer, inte filmbolagsproducerade "Behind the scenes"-dockisar som alltid är usla och endast är gjorda för att sälja filmen. Till detta finns det kortare inslag om ljud, musik, stunts och specialeffekter. Jag anser att musikdelen är den mest intressanta, speciellt för filmer som Indiana Jones där John Williams musik används som ett tema genom hela filmen. I och med ändringarna i handling, tempo och känsla så förändras musiken men håller sig alltid till en handfull melodier.

Klippning har intresserat mig under några år och jag blev glad när man i de längre dokumentärerna har gett plats åt Michael Kahn. Han vann även en oscar för Raiders of the Lost Ark.
The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing är en intressant film om klippning. Måste ses!

snart snart snart

Kommentarer
Postat av: Micke

Så du har inhandlat boxen nu=) Bör finnas i varje persons filmsamling. Jo frågan är ju hur bra den nya boxen är, eftersom de släpper den förmodligen i promotionsyfte till den nya filmen. Plus att du kan köpa filmerna separat också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback