Boktipset

1. Vilken bok läste du senast?
- "Nora från ingenstans", av Anna & Thomas Lyrevik.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Håller på med "Nåjdens sång" av Martin Widmark.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Övervägande manliga. Läser kanske 60/40 men kvinnliga författare köps nästan aldrig.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Jag brukar tänka på hur mycket det är kvar. Sen är jag sur att boken är slut.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
a) Vad som kan vara bra bokpratsböcker. Nyinkommet & sökning på ämnesord.
b) Vad som är populärt hos andra lånetagare, för att kunna diskutera med personen senare.
c) Använder gärna Amazons listor för att hitta nytt.
d) Välja en författare som har ett efternamn som börjar på bokstaven H. Gärna gå från författare till författare bredvid varandra på hyllan för att läsa alla: Håkansson Gabriella, Björn, Jan; Hylinger, Claes, Hustvedt, Siri; osv. (Tips: "Elementarpartiklar" är den enda bok jag inte klarat av att läsa klart bland H-författarna. Blä!)
e) Har alltid velat läsa någon bortglömd roman som står i IKEAS bokhyllor.

6. När blir en bok för lång?
- När den inte har något att säga. 150 sidor verkar kännas som det ultimata för en Hcg/uHc.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Läser helst på originalspråk (i.e. engelska), om det inte är Erik Eriksson som har översatt. Han är bra!

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Just nu är det "När Johan vaknar en morgon är han stark", av Petter Lidbeck och Lisen Adbåge. LÄS NU!

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- 100 sidor brukar vara min gräns. Om det är en H-författare läser jag alltid klart boken (Elementärpartiklarna är undantaget).

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Överreppad: Humor? Har ca 60 P G Wodehouse och runt 80 kåserisamlingar (Cello & Ehrenmark).
Underreppad: Deckare & thrillers ("Fallet Sandeman",av Gabriella Håkansson klassas ibland på bibliotek som deckare, säkert BTJs fel. Ser den inte som deckare. Det är i varje fall den enda i genren som står i bokhyllan). Pocket undviks.

ps. Mina hårda regler håller mig till två Billy-bokhyllor med böcker (exkl bilderböcker). Jag gallrar hårt hela tiden. Om jag släpper på regeln skulle snart hela lägenheten fyllas av böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback