Leanders antikvariat

Jag diggar Leanders antikvariat i Västerås. Butiken har den rätta känslan. 80 % av böckerna står rätt medan resten ligger i travar på golvet bredvid hyllorna. För en målinriktad person vore Leanders hemskt men jag tycker att det ger känslan av att vara på skattjakt. Första rummet har en trevlig uppbyggnad. När man kommer in i butiken ligger det, på ett större bord, vad man skulle kunna kategorisera som kaffebordsböcker. De lockar men har för mig fel innehåll. De riktiga godbitarna borde kunna hittas ner i källaren där det är ganska svårt att komma fram i gångarna då det ligger många böcker i vägen.

För att hitta något fynd borde man nog ha en dag på sig. Jag stannade i strax under en timme och hittade endast en bok. Filmhyllan var inte så bra och mitt ständigt återkommande sökande av Henry Miller-böcker på engelska (ej översatta på svenska) går jag alltid nit på.

Bredvid Leanders har Myrorna flyttat in. Där hittade jag bland annat ett exemplar av
Peter Süskinds "Duvan", som är kortare i längd än "Parfymen" men minst lika bra. Jag hade den redan men var tvungen att köpa ett ex till. Vissa författares böcker ingår ständigt i min repertoar av presenter. Det var bara att plocka på sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback