Topp 5 - 1967

Jag har sett 19 filmer från 1967. Någon överraskning hoppas jag att jag kommer med (troligen på femte plats).


Nr 5: Our Mother's House (Om några barn som begraver sin mamma som om inget har hänt för att slippa åka till barnhem. Har tendenser till sliskig Ealingkopia men jag kunde omöjligen dra mig från filmsoffan. Brukar gå på TCM.)


Nr 4: Djungelboken (Var nöjd med allt som livet ger. Klassas ofta som Disneys bästa långfilm.)


Nr 3: Tolv fördömda män (Extremt bra första hälften när de ligger i träning, lite granna som Full Metal Jacket alltså.)

 (Den klassiska äggscenen)
Nr 2: Cool Hand Luke (Rebell i bojor. Paul Newman är bra men George Kennedy är suverän. Varför har ni inte sett den här?)


Nr 1: The Graduate (Mandomsprovet. Tog flera år innan jag förstod att filmen är ett mästerverk. Simon & Garfunkels "Sound of silence" på flygplatsen efter en halvtimmes start utan någon musik är gripande. Hoffmans cyklopperspektiv är också en pärla.
Mrs. Robinson: Do you find me undesirable?
Benjamin: Oh no, Mrs. Robinson. I think, I think you're the most attractive of all my parents' friends. I mean that.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback