Fem i familjen (82-89)

I samband med att TV4 visade vardagsrepriser av The Cosby Show i början av 90-talet så visade kanalen även repriser av "Fem i familjen", eller "Family Ties" som den egentligen heter.
Family Ties Online
Jag var helt tokig i den här sitcomen, mest tack vare Michael J. Fox som är en skådespelare som inte gjorde en enda dålig film fram till 1994 (överdriver förstås men nästan inte). Han är snart 47 men kan fortfarande spela tonåring (en tonåring som gör dry martinis i varje fall....shaken, not stired).

Family Ties är även ett typexempel på en tv-serie som tog till de typiska greppen för en döende serie i slutsäsongerna. Varannat avsnitt blev tillbakablickar och värst av allt var nog att de fick en ungjävel till som skadade hela seriens trovärdighet. Man kan inte kalla serien "Fem i familjen" om det är sex medlemmar.

En intressant trivia är att Zemeckis och Spielberg verkligen ville ha Michael J. Fox som Marty McFly i "Tillbaka till framtiden". Foxs hektiska inspelningsschema i tv-serien gjorde det näst intill omöjligt för honom att skriva på för filmen. Man gav till och med upp tanken med Fox och började spela in filmen med Eric Stoltz (Mask). Inte dålig faktiskt. Man kan se några sekvenser på DVDn till första filmen. Resten är filmhistoria. Som ni alla vet så gav Zemeckis till slut upp, plockade fram sin pickadoll och sköt både Family Ties skapare men även Stoltz i huvudet (ansiktet Stoltz hade i Mask var egentligen hans riktiga men pga skottet minskade ansiktet som om man sätter en nål i en ballong).
 
Ni som sett Spin City har säkert märkt att varenda jävel som är med i Family Ties även dyker upp i Spin City. Till och med Tracy Pollan som spelade Foxs flickvän i Family Ties dyker upp i ett avsnitt och spelar...en gammal flickvän. Ni kanske kommer ihåg hennes scen. De ska mötas efter X antal år högst upp på Empire State Building om de inte har gift sig och så ska det bli de två. En klassisk scen som ältats ihjäl. Vår generation kanske känner igen scenen mest från "Sleepless in Seattle" men den kommer förstås från klassikern "An Affair to Remember" (1957) med Cary Grant och Deborah Kerr. Måste bara tillägga att i filmen "Sleepless in Seattle" nämner de faktiskt "the Soup Nazi", inte vid det namnet men som "he's the meanest guy in the world, but he makes the best soup you've ever eaten". Och detta är tre år innan han nämns i Seinfeld (säsong 7, 1995).

Hamnade långt ifrån grundtemat i det här inlägget men så kan det bli ibland. Förresten, så bör det bli.

Kommentarer
Postat av: Lejla

Vad var grundtemat nu igen? ;)

Jag hyllade nyligen Fox och Tillbaka till framtiden-filmerna efter att ha återsett ettan och tvåan under nyårshelgerna. Kul att se fler uppskattningar!

Postat av: frid

Jag gillar inte den strikt akademiska texten som måste följa ämnet i vått och torrt. Hatet har jag nog med mig från min d-uppsatstid. En bra text SKA sväva. Det är inte för intet som jag avgudar Nicholson Baker!

2008-01-09 @ 15:35:24
Postat av: Linda

Jag tror att hon Tracy Pollan är hans fru i verkligen...
Jag älskade också den här serien, såååå bra. Michael J Fox är en oerhört bra skådespelare. Inget tvivel om det.

2008-01-09 @ 23:20:15
URL: http://lolilos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback