Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Första riktiga trailern, well, egentligen någonting mellan en riktig trailer och en teaser (men man vill inte veta för mycket innan det är dags att äntra Centrumbiografen, för nya Indie kommer med all trolighet att visas där) gör mig inte besviken. Jag vågar inte säga att den övertygar men är mycket nöjd med att trailern saknar all synlig involvering av Jojje Lucas. Som i tidigare filmer så står Jojje för produktionen och Spielberg för regin. Jag är lite rädd för manuset. Historien står Jeff Nathanson för. Han har tidigare filmer som "Rush Hour 3", "Rush Hour 2" och "Speed 2" i sitt bagage. Som tur är så är det som sagt bara handlingen som Nathanson håller i. Själva manuset kan man istället koppla till David Koepp. Han har inga toppfilmer i garderoben men hygglig action som till exempel Zathura, "Spider-Man", "Panic Room", "Carlito's Way" och "Jurassic Park". Tyvärr har han också skrivit "War of the Worlds", hemska hemska "Snake Eyes" och "Mission: Impossible". Man får inte se det i trailern men Karen Allen återkommer och hon måste man bara älska som Marion i första filmen. Shia LaBeouf spelar Indys son. LaBeouf tillhör de bättre unga skådespelarna i Hollywood just nu men borde hellre vara med i ett drama som "The Greatest Game Ever Played" eller en thriller som "Disturbia". Cate Blanchett spelar hemlig agent. Hon är alltid bra men ofta med i usla filmer. Den bästa prestationen anser jag vara som Catharine Hepburn i "The Aviator" (trots den fantastiska "Elizabeth"). Hon nailar Hepburn rejält. Egentligen det enda bra i den filmen. Brittiska Jim Broadbent är en skådespelare ungefär som Luis Guzmán; man vet att man sett honom hur många gånger som helst men kan inte säga i vilka filmer. Riktigt bra är han i varje fall. Vann faktiskt Oscar för bästa manliga biroll 2002.

Gud vad jag snackar goya (konstigt). Trailern är 2 minuter varav 45 sekunder är en hyllning till de tre första filmerna. Som nämnt ovan angående Jojje så var jag mest rädd för hemska CGI-effekter. Jag andas ut då effekterna ser bra ut. Många har gnällt över att man stoppar in Indys son i handlingen. Det gör inte mig något. Vad som däremot kan tänkas bli tjatigt är att Indy, redan i trailern, gnäller på att han är gammal och att det här äventyret kommer bli mycket svårare på grund av sin ålder. Det känns inte bra. Jag vill inte ha en Danny Glover-typ a la Lethal  Weapon som tjatar om sin ålder. Om Indy känner att han är för gammal för att leta skatter borde han stannat hemma och spelat BingoLotto.
 

Indy 4 har Sverigepremiär 22 maj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback