Seinfeld säsong 7

Inhandlade äntligen säsong 7 av Seinfeld efter att den funnits på marknaden i ungefär elva månader. Hyggligt bra reapris var det som slutligen fick mig att nappa.

De första säsongerna är mina favoriter. Det är faktiskt inte mycket som slår de "helt a'propå"-diskussionerna som under årens lopp fick ge vika för tre- eller till och med fyra parallellhandlingar.

Som i den här scenen  i första avsnittet när George följer med Jerry när han tvättar. Ivrig att komma därifrån vill han att Jerry ska avsluta programmet för torktumlaren. "Det är redan torrt. Det är klart., säger Jojje. Jerome svarar: Låt torktumlaren göra sitt, programmet vet exakt hur länge det behövs. Man kan inte övertorka kläderna. Det är som när något är vått. Om det är vått så är det vått, det kan inte bli våtare än vått.  Det är som när man dör, man kan inte dö igen.  "You can't overdie. You can't overdry!"

Säsong sju har dock himla roliga situationer. Men det är dock bara situationer. De stora diskussionerna saknas nästan helt och hållet.

De flera har något avsnitt i varje säsong de tycker är bäst eller står ut. I sjunde säsongen brukar många förstås säga "The Soup Nazi". För mig står nog "The Rye" ut men av fel orsak. Det är nog det sämsta avsnittet i hela serien. Den innehåller en riktigt bra diskussion mellan Georges föräldrar efter att de inte har blivit bjudna på efterrätt hos Susans föräldrar men annars är den blek, en sån där typisk historia där man bygger upp avsnittet runt den "roliga situationen" och inte har så många Seinfeldtypiska diskussioner kring något helt orelevant.

Tre saker händer i säsongen som gör att den står ut lite:
* Säsongen startar och slutar med Georges andra försök på lycka med Susan.
* Advokaten Jackie Chiles introduceras i serien.
* Jon Voight bil dör tyvärr i den här säsongen. "Driving around in Jon Voight's car" är ej längre.

Kommentarer
Postat av: Linda

Näää jag håller inte alls med dig. De första säsongerna är rätt pissiga tycker jag. Karaktärerna är inte helt i form än, det är mycket långsammare dialog och...ja det är inte alls lika rappt och kul som i säsong 6-7-8. Säsong åtta innehåller mitt favoritavsnitt. Det är när Jerry ska köpa ny bil av Puddy. Elaine och Puddy gör sen slut mitt i dealen så att säga. George blir galen för en anställd på bilfirman "snor" hans Twix...gaaaalet kul.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback