Bokmyller på Röda Korset

Det har kommit in så extremt mycket böcker till Röda korsets Second Hand-butik på Västeråsvägen den senaste veckan. I början av veckan hämtades 8-10 kartonger från ett dödsbo och hyllorna riskerades att svämma över. När jag sedan dök upp på lördagen så hade transportkillarna hittat tre hyllor till som jag har börjat förvandla till hyllor för facklitteratur.

Vad står då ut i bokhavet? Just facklitteraturen fick en skjuts den här veckan med flera nya biografier/memoarer och mycket nytt inom svensk och rysk historia. Jag kunde även fylla en halv hylla med konst- och musiklitteratur och så många fina och nya kokböcker med bland annat MatTinas två eftertraktade böcker och Peter Harryssons "Så ska det smaka". Själv plockade jag till mig en gammal "vett och etikett"-bok som heter "Vad en kvinna bör veta". Den ingår i samma serie som den underbara "Vad en gift man bör veta (äktenskapets etik och hygien)" av 1800-talspastorn Sylvanus Stall. Stalls bok är en guldgruva av förlegade 1800-talsåsikter. Jag slår upp en sida på måfå och hamnar i kapitlet om "olikheten emellan könen":

"I intellektuellt afseende äro man och kvinna, lika väl som i fysiskt, hvar och en å sin sida bäst utrustad för de plikter och ansvarsfulla värf, som lifvet ålägger dem. För att komma till en slutsats, ett afgörande, tillvägagår mannen mera betänksamt och logiskt, framskrider steg för steg efter en viss metod, medan kvinnan kommer till samma resultat på betydligt kortare tid endast genom sin förmåga af intuition." (s. 25)
 
Jag skulle kunna citera Stall hur mycket som helst.  Kanske ska jag fortsätta med återkommande citat framöver. Stall har även skrivit "Vad en ung pojke bör veta" som har ett helt kapitel om alla hemska sjukdomar och krämpor man får om man onanerar.

Jag hoppas att den nya "kvinnliga" delen som jag köpte idag ger samma underhållning (även om det inte är Stall som har skrivit den).

Kommentarer
Postat av: Lejla

Jaaa! Absolut citatinslag på bloggen framöver!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback