Beware! Fakes!

Blev filminspirerad idag (det blir man väl varje dag?) och började söka efter intressanta auktioner på ebay. Först letade jag efter grejer från Ghostbusters-filmerna men figurerna som fanns var från den tecknade tv-serien och därför inte intressant. Däremot hittade jag ett foto med gänget samlat och med allas autografer. Nice tänkte jag och började titta lite mer.

Säljaren har bara 92,7 % positiva omdömen på endast 47 auktioner, vilket resulterar i att man självklart går in och kollar på de kommentarer han har fått. Där står det bland annat att fotot är en dålig papperskopia och hälften av storleken som den sägs vara. Autograferna är falska (då de är kopierade i maskin) trots att säljaren säger att de är äkta och har även förfalskat ett certifikat. Hur kan man låta sådana säljare fortsätta luras? Autografer över nätet eller över huvud taget i andra hand känns som en möjlig rip-off. Endast när man själv får autografen känns det tillfredställande. Jag har själv tre autografer och de ligger i en låda och dammar någonstans. Vad är egentligen fascinationen? Det är en annan sak om man har brev, gamla räkningar eller uppsatser som t ex Bill Murray skrev för hand när han gick i elementary school. Sånt är mer häftigt. Jag bläddrade nyligen i ett nummer av Antik & Auktion där det stod om en som hade hittat ett foto av Greta Gustavsson (Garbo), signerat till hennes "hemliga" syster som ingen visste existerade förrän efter hennes död. Eller han på Antikrundan som hade en rejäl hög med papper från Selma Lagerlöfs Mårbacka. Sånt är häftigt, inte bara en signatur utan sammanhang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback