Arabia! Ussikkinons årstallrikar

Från 1976 och en bit in på 90-talet kom det ut årstallrikar från Arabia designade av R. Ussikkinon.
ARABIA KALEVALA ÅRSTALLRIK 9 st 1976 - 1984
Dess fyrkantighet och brunaktiga ton (finns även i mer blåaktig) och att de är baserade på det finländska eposet Kalevala väckte mitt intresse. Vanligtvis är årstallrikar en dålig marknad men dessa går för 150-250 på antikaffärer (förutom första som ligger på 500 kr). Jag har fått tag på två stycken (den i mitten och den under) för under 60 kr/st men vill gärna ha de andra också. Som vanligt söker jag på nätet och i butiker och nyligen hittade jag en intressant auktion på ebay med en RÖD (!) tallrik.

Röd passar inte riktigt in i min lägenhet men blev genom intresserad pga dess ovanlighet. Efterfrågningar gjordes och ingen hade hört talas om en röd tallrik. Tanken var att jag skulle sno åt mig den på ebay och ha en riktigt ovanlig tallrik. Sedan började jag läsa beskrivningen lite bättre. Diametern på tallriken är 2 3/8", vilket betyder 6 cm. Jämfört med originalens 20 cm är alltså detta en minitalllrik. Auktionen är inte slut än men priset kommer dra iväg över hundralappen. Lägg sedan på frakten från USA som är rejält dyr så känns det verkligen inte värt det.

Kommentarer
Postat av: marie

Har hela 2st HELT KOMPLETTA UPPSÄTTNINGAR av dessa ÅRSTALLRIKAR! I den blå färgen. Alltså även 2st från 1976.
Säljer dock inte enstaka tallrikar utan enbart komplett. EN RARITET!!! Hör av Dig om Du är intresserad!

2008-01-04 @ 13:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback