Vaktmästare i filmer


Igår såg jag Troma-filmen
Sgt Kabukiman NYPD. Manusförfattaren tog tydligen namnet till polisen i filmen av vaktmästaren som han hade i sin high school. Det fick mig att tänka på intressanta vaktmästare på film och tv.


Neil Flynn som vaktmästaren i Scrubs (Första Hjälpen) är väl den som är mest aktuell. Han skulle egentligen bara vara med som statistliknande karaktär med ett fåtal repliker i pilotavsnittet men började improvisera och har efter det fått vara med i alla 141 avsnitt.


Självklart måste the toxic avenger vara med på listan. Poolskötaren som hamnar i radioaktivt avfall och förvandlas till en monsterhjälte. Bästa Tromafilmen jag sett.


Från min favoritfilm Breakfast Club (1985) har vi visheten själv, Carl the Janitor, som även är Brian the geeks pappa.


Så min favoritkaraktär, Stanley Spadowski från UHF. Filmen fick namnet Vidioten i europa eftersom producenterna inte trodde någon visste vad UHF är för något. Michael Richards visar oss en tidigare och mer goofy karaktär är Kramer.


Till slut en riktig klassiker, en av Buster Keatons bästa, nämligen Sherlock Jr. Det måste ha varit spännande att ha varit biografmaskinist på 20-talet, jag kan inte förstå hur han kan somna.

Den enda som egentligen "bara" är en vaktmästare är Carl i Breakfast Club. De andra har något sätt att lämna vaktmästarrollen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback