Korrekt användning av jag och mig.

Vad heter det egentligen? Är det:
* Bättre än mig?
* Bättre än jag?

Det finns en jättelätt regel om ni tycker det är svårt. Om man kan sätta ett verb efter "jag" så ska det vara just "jag", t ex "Han har värre hår än jag (har)" och "hon är bättre än jag (är)".

Jag brukar vända på det hela för att testa folks reaktioner. Ingen reagerar när gemene man säger "bättre än mig" men om man säger "DET ÄR UPP TILL DU!" så får man alltid någon reaktion. Egentligen borde man inte få större reaktioner på det sistnämnda jämfört med det första eftersom det handlar om samma grammatiska fel men "bättre än mig" börjar bli alltför vanligt för att man ens ska orka bry sig.


Singeln "Hon är bättre" från Lasse Lindhs debutalbum "Bra" (1998) tar upp just detta problem. Han sjunger om sin flickvän och säger att "hon är bättre än mig" och flickvännen svarar att det heter faktiskt bättre än jag. Ni kan höra en dålig liveversion av låten på
hans hemsida.

Avslutningsvis så vill jag även kommentera att språket är levande. Vad som var helt fel för femtio år sedan kanske är möjligt att säga idag. Ett felaktigt användande av svenska språket kan resultera i att reglerna faktiskt ändras om tillräckligt många använder felaktigheten (se bara på den nya stavningen av mig...mej....som numera är godkänt).

Man måste även skilja på skrift- och talspråk. Man godkänner förändringar snabbare i talspråket medan det kan ta mycket längre att förändra skriftspråket. Jag slår dock vad om att man med all trolighet även i skrivspråket får använda "bättre än mig" om femtio år. I denna stund är det dock "fel fel fel" (som Brasse skulle ha sagt).

Kommentarer
Postat av: Linda

TACK!
Jag kan alltid lita på dig när det gäller språkanvändning. Du är en levande form av "svenska skrivregler".

Postat av: Micke

Språkpolisen number one!

Bättre än jag!!

Du skulle blivit textare...

2007-11-11 @ 22:34:17
Postat av: Lejla

Du är antingen a) släkt med Fredrik Lindström
b) väldigt påläst Lindströmare
c) lyckligt ovetande om Fredrik Lindström och bara råkar sno hans grej

Såg nämligen om alla "Värsta språket"-avsnitt nyligen (när jag jobbade i AV-källaren och hade alla band helt för mig själv) och oj vad ni påminner om varann.

2007-11-12 @ 10:26:30
URL: http://www.zvrkut.blogspot.com
Postat av: Matte

Du har fel!
Det är korrekt att använda både "han är bättre än jag" och "han är bättre än mig". Att "än mig" är rätt är heller inte något som har växt fram. En analys som bekräftade detta grammatiskt lanserades under senare delen av 60-talet. Att gick att skriva så var helt enkelt inte upptäckt när de skolböcker många läst skrevs. Därför har myten om att "han är bättre än mig" är fel stannat kvar.

För att du lättare ska förstå varför båda är rätt, så klistrar jag in Svenska språkrådets svar på frågan:

Är det verkligen rätt att säga ?Han är lika stor som mig? och ?Han är större än mig??
svar
Ja, det är det. Orden som och än kan i sådana jämförelsefraser tolkas som prepositioner, och då skall efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall mig.
Naturligtvis är det även korrekt att säga ?Han är lika stor som jag? och ?Han är större än jag?. Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet är) är utelämnat. Orden som och än är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall jag. Så skulle det vara enligt äldre språkregler.

Det går att hitta fall där det ord som står efter som och än kan tolkas både som subjekt och objekt, tex. ?Hon liknar mig mera än Pelle?. Det kan ju tolkas som ?Hon liknar mig mera än Pelle gör?. Men det kan också tolkas som ?Hon liknar mig mera än hon liknar Pelle?. Om man nu ersätter Pelle med pronomen, så måste man först bestämma om man vill se än som preposition eller konjunktion. Om man väljer preposition finns bara en valmöjlighet: objektsform, alltså honom. Sammanhanget får avgöra vilken tolkning som är den riktiga. Om man väljer att se än som konjunktion, måste man välja pronomenform efter den satsdel som pronomenet utgör: ?Hon liknar mig mera än han? (han = subjekt), ?Hon liknar mig mera än honom? (honom = objekt).

Hur svårt det är att konsekvent behandla som och än som konjunktioner bevisas av att alla säger Hon är mer insatt i frågan än sina arbetskamrater. Men om man byggde ut denna mening med ett predikatsverb (är), så måste sina ändras till hennes.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=27068;objekttyp=lan

2007-11-28 @ 23:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback